Sökning: "lära genom undervisning"
Visar resultat 16 - 20 av 36 avhandlingar innehållade orden lära genom undervisning.
16. MODELLING-BASED TEACHING IN CHEMISTRY IN A MULTILINGUAL CONTEXT : A tool to explore and visualise the non-spontaneous and abstract?
Sammanfattning : The thesis aims to investigate modelling-based teaching in the multilingual context. Modelling-based teaching concerns when students create, discuss, and evaluate representations to visualise concepts and processes. In this thesis, modelling-based teaching has been used in polymer chemistry at a Swedish secondary school. LÄS MER
17. Från görande till rikare lärande : en aktionsforskningsstudie av två arbetslags arbete med naturvetenskap i skolår 1-6
Sammanfattning : Uppsatsen beskriver ett aktionsforskningsprojekt där två arbetslag i skolår 1-6 tillsammans med mig utvecklar sin naturvetenskapliga undervisning, särskilt med inriktning mot ekologi. Som lärarutbildare hade jag tidigare arbetat mycket med lärares kompetensutveckling i naturvetenskap. LÄS MER
18. Att få syn på avgörande skillnader : Lärares kunskap om lärandeobjektet
Sammanfattning : Lärare som undervisar i matematik förväntas kunna mer avancerad matematik än vad de undervisar om. Men formell matematikkunskap anses inte vara tillräckligt för att lärare ska kunna undervisa så att ämnesinnehållet blir begripligt för eleverna, de behöver även pedagogical content knowledge (PCK). LÄS MER
19. Expressiva dansuppdrag : utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa
Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att belysa och diskutera lärares och elevers meningsskapande processer när expressiva dansuppdrag iscensätts i skolämnet idrott och hälsa. Avhandlingen tar avstamp i pragmatismen och genom Deweys transaktionella perspektiv studeras lärares undervisning, elevers lärprocesser och expressiv dans som undervisningsinnehåll i en sammanhållen helhet. LÄS MER
20. Representationer av tal i bråkform : En studie om matematikundervisning på mellanstadiet
Sammanfattning : Syfte med avhandlingen är att skapa förståelse för lärares undervisning om tal i bråkform på mellanstadiet. Avhandlingen består av två delstudier. I delstudie I studeras hur lärare och elever använder laborativa material för att representera tal i bråkform. LÄS MER