Sökning: "decimal numbers"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden decimal numbers.

  1. 1. Att få syn på avgörande skillnader : Lärares kunskap om lärandeobjektet

    Författare :Pernilla Mårtensson; Ulla Runesson; Ference Marton; Astrid Pettersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teachers of mathematics; mathematics learning; pedagogical content knowledge; mathematical knowledge for teaching; learning study; variation theory; division; decimal numbers; equation of the straight line;

    Sammanfattning : Lärare som undervisar i matematik förväntas kunna mer avancerad matematik än vad de undervisar om. Men formell matematikkunskap anses inte vara tillräckligt för att lärare ska kunna undervisa så att ämnesinnehållet blir begripligt för eleverna, de behöver även pedagogical content knowledge (PCK). LÄS MER

  2. 2. The influence of numbers when students solve equations

    Författare :Anna Holmlund; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Equation-solving; algebra; phenomenography; coefficients;

    Sammanfattning : Is it possible that some students’ primary difficulty with equation-solving is neither handling the literal symbols nor the equality, but the numbers used as coefficients? It is well known that many students find algebra a difficult topic, and there is much research on how students experience this strand of mathematics, with indications of how it can be taught. Still, a perspective not often fronted in this research – that has been suggested as an area potentially important – is how numbers, other than natural numbers, in algebra, are perceived by students. LÄS MER

  3. 3. Att främja elevers teoretiska utforskande av bassystemet : En undervisningsutvecklande studie i matematik på mellanstadiet

    Författare :Marie Björk; Diana Berthén; Inger Eriksson; Mona Holmqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; base-ten system; Davydov; decimal system; learning activity; learning study; mathematics education; special education; theoretical thinking; bassystemet; Davydov; decimalsystemet; learning study; lärandeverksamhet; matematikundervisning; specialpedagogik; teoretiskt tänkande; tiobassystemet; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : Den här licentiatuppsatsen handlar om hur en undervisning kan främja elevers förståelse av tiobassystemet genom att de bjuds in till en undervisning där de kan delta i ett kollektivt utforskande av bassystemet, som en övergripande nivå av tiobassystemet. Syftet är att exemplifiera och diskutera hur en undervisning, som främjar elevernas möjligheter att utveckla ett tänkande om tiobassystemet på en generell eller övergripande nivå, kan utformas. LÄS MER

  4. 4. Students' understandings of multiplication

    Författare :Kerstin Larsson; Kerstin Pettersson; Paul Andrews; Lieven Verschaffel; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Multiplication; students’ understanding; connections; multiplicative reasoning; models for multiplication; calculations; arithmetical properties; matematikämnets didaktik; Mathematics Education;

    Sammanfattning : Multiplicative reasoning permeates many mathematical topics, for example fractions and functions. Hence there is consensus on the importance of acquiring multiplicative reasoning. LÄS MER