Sökning: "kompetensutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 67 avhandlingar innehållade ordet kompetensutveckling.

  1. 6. Grundskollärares tankar om kompetensutveckling

    Författare :Ingrid Nilsson; Lennart Svensson; Mikael Alexandersson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; area of application; competence development; relevance; teachers;

    Sammanfattning : The development in society and school activities that have taken place during the past twenty years, form the background to the problem in this thesis. Liberal democratisation in the society as a whole (Gutmann, 1990, 1995) and the global explosion of knowledge (Hargreaves, 1999; Pittman, 2000) have made it necessary for teachers continuously to develop new knowledge. LÄS MER

  2. 7. Nyckelord : en nyckel vid kompetensutveckling

    Författare :Margareta Bjurklo; Gunnel Kardemark; Magnus Söderström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Qualification; competence; improvement of competence; ratios; ’social tests’; Business Administration; företagsekonomi; Business Administration;

    Sammanfattning : Qualification is the competence that is required for tasks related to wage labour. Competence is all the forms of knowledge possessed by the staff as well as their personal abilities. When qualification is related to competence, possible competence deficiencies become apparent. LÄS MER

  3. 8. Kompetens och kompetensutveckling i omsorgsarbete : Synen på kompetens och lärande – i spänningsfältet mellan samhälleliga förutsättningar och organisatoriska villkor

    Författare :Maria Bennich; Lennart Svensson; Bodil Ekholm; Cecilia Henning; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling med syfte att studera om synen på kompetens är relaterad till lärmiljön och strategier för kompetensutveckling. Parallellt med syftet har jag analyserat och diskuterat kompetensutveckling ur ett samhälleligt och interorganisatoriskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Formativ bedömning : en enkel match eller en svår utmaning? Effekter av en kompetensutvecklingssatsning på lärarnas praktik och på elevernas prestationer i matematik

    Författare :Erika Boström; Torulf Palm; Peter Nyström; Anders Jönsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Formative assessment; assessment for learning; mathematics; professional development; teacher practice; teacher growth; student achievement; motivation; expectancy-value theory; secondary school; Formativ bedömning; bedömning för lärande; matematik; kompetensutveckling; elevers prestationer; lärares lärande; motivation; expectancy-value theory; matematikdidaktik; didactics of mathematics;

    Sammanfattning : Research reviews have shown that the use of formative assessment in classroom practice can substantially improve student achievement. However, a strong research base about how to support teachers’ implementation of such formative classroom practice is lacking. LÄS MER

  5. 10. Miljoner och my : kunskapssyn och tänkande på en verkstadsindustri

    Författare :Eva Fägerborg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Volvo lastvagnar komponenter; Köping; Volvo lastvagnar komponenter; Företagskultur; Industriarbete; Kompetensutveckling; Verkstadsindustri;

    Sammanfattning : .... LÄS MER