Sökning: "kompetensutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 66 avhandlingar innehållade ordet kompetensutveckling.

  1. 16. Generativt lärande : en miljöpedagogisk studie av kunskapsintensiva industriföretag 1991-1993

    Författare :Peter Mattsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Personalutbildning; Kunskapsföretag; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to describe the constraints and possibilities that necessitate generative learning, as well as to describe numerous relevant norms that facilitate generative learning in a knowledge intensive manufacturing industry. The most important result of the thesis is showing that generative learning is divided :1) Generative learning related to routine tasks, 2) Adaptive learning related to routine tasks, 3) Generative learning related to non-routine tasks. LÄS MER

  2. 17. ”Vi ser om dom flyter typ.”  : Att utveckla en språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever – möjligheter och begränsningar ur lärarperspektiv

    Författare :Josefin Nilsson; Christina Hedman; Karin Sandwall; Marianne Teräs; Pia Nygård Larsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; didactic agency; language and content integrated teaching; newly arrived students; linguistically minority students; professional development; second language education; didaktisk agens; språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning; nyanlända elever; språkligt minoritiserade elever; kompetensutveckling; andraspråksdidaktik; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : For more than a decade, extensive government-funded school improvement programs have aimed at strengthening quality and equality in Swedish schools. Since 2015, a specific focus has been on the group of newly arrived migrant students in terms of in-service training for teachers. LÄS MER

  3. 18. Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8

    Författare :Birgitta Norberg Brorsson; Per Ledin; Frøydis Hertzberg; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; compulsory school; writing contexts; school genres; structure; style; response; knowledge-out-of-context; individual; narrative; in-service training; subject didactics; time; work teams; institution; grundskola; skrivkontexter; skolgenrer; struktur; stil; respons; individ; berättande; kompetensutveckling; ämnesdidaktik; tid; arbetslag; institution; Swedish language; Svenska språket; Svenska språket; Swedish Language;

    Sammanfattning : You just kind of write. Writing and writing contexts in the years 7 and 8 of the compulsory school. LÄS MER

  4. 19. Didaktiska dilemman i undervisning utifrån samhällsdilemman

    Författare :Christian Rydberg; Malmö universitet; []
    Nyckelord :science education; samhällsfrågor med naturvetenskapligt och tekniskt innehåll; kontroversiella frågor; didaktiska dilemman; didaktiska modeller; kompetensutveckling; komparativ didaktik; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks utmaningar som lärare ställs inför i en ämnesövergripande undervisning utifrån komplexa och kontroversiella samhällsdilemman. Det är en komplex undervisning där olika syften gör att läraren hamnar i ”didaktiska dilemmasituationer”. LÄS MER

  5. 20. Lek som matematisk aktivitet : hur matematiska aktiviteter konstitueras i förskola och förskoleklass och hur de förändras under en kompetensutvecklingsinsats

    Författare :Christina Svensson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :kompetensutveckling; matematiska aktiviteter; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur 61 pedagogers förståelse av Bishops matematiska aktiviteter Leka, Förklara, Designa, Lokalisera, Mäta och Räkna förändras under en kompetensutvecklingsinsats. Med stöd av vetenskapliga metoder inom sociokulturella teoribildningar, bidrar studien till att synliggöra historiska och kulturella motstånd som genom medierande handlingar producerats i verksamheten. LÄS MER