Sökning: "kompetensutveckling"
Visar resultat 16 - 20 av 66 avhandlingar innehållade ordet kompetensutveckling.
16. Generativt lärande : en miljöpedagogisk studie av kunskapsintensiva industriföretag 1991-1993
Sammanfattning : The aim of this dissertation is to describe the constraints and possibilities that necessitate generative learning, as well as to describe numerous relevant norms that facilitate generative learning in a knowledge intensive manufacturing industry. The most important result of the thesis is showing that generative learning is divided :1) Generative learning related to routine tasks, 2) Adaptive learning related to routine tasks, 3) Generative learning related to non-routine tasks. LÄS MER
17. ”Vi ser om dom flyter typ.” : Att utveckla en språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever – möjligheter och begränsningar ur lärarperspektiv
Sammanfattning : For more than a decade, extensive government-funded school improvement programs have aimed at strengthening quality and equality in Swedish schools. Since 2015, a specific focus has been on the group of newly arrived migrant students in terms of in-service training for teachers. LÄS MER
18. Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8
Sammanfattning : You just kind of write. Writing and writing contexts in the years 7 and 8 of the compulsory school. LÄS MER
19. Didaktiska dilemman i undervisning utifrån samhällsdilemman
Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks utmaningar som lärare ställs inför i en ämnesövergripande undervisning utifrån komplexa och kontroversiella samhällsdilemman. Det är en komplex undervisning där olika syften gör att läraren hamnar i ”didaktiska dilemmasituationer”. LÄS MER
20. Lek som matematisk aktivitet : hur matematiska aktiviteter konstitueras i förskola och förskoleklass och hur de förändras under en kompetensutvecklingsinsats
Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur 61 pedagogers förståelse av Bishops matematiska aktiviteter Leka, Förklara, Designa, Lokalisera, Mäta och Räkna förändras under en kompetensutvecklingsinsats. Med stöd av vetenskapliga metoder inom sociokulturella teoribildningar, bidrar studien till att synliggöra historiska och kulturella motstånd som genom medierande handlingar producerats i verksamheten. LÄS MER