Sökning: "kognitiv funktionsnedsättning"

Visar resultat 11 - 13 av 13 avhandlingar innehållade orden kognitiv funktionsnedsättning.

  1. 11. Long-term Outcome of Cognitive and Emotional Functioning in Young People with ADHD

    Författare :Pia Tallberg; Barn- och ungdomspsykiatri; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ADHD; barnpsykiatri; ungdomar; neuropsykologi; uppföljning; kognition; exekutiva funktioner; Internalisering; ADHD; child*; Adolescent youth; Neuropsychology; Neurodevelopmental disorder; assessment; Follow-up studies; cognitive functioning; executive functioning; internalizing problems;

    Sammanfattning : Clarification on how cognitive, executive and emotional functioning contribute to symptom reduction or improved function in childhood attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is needed to find additional treatment methods. The clinical utility of continuous performance test (CPT) (Conners’ CPT-II, QbTest) to complement rating scales in diagnostic assessments and treatment evaluations (QbTest) was examined using one dataset from clinical records of 118 treatment-seeking youth (ADHD, n = 80; non-ADHD, n = 38) (diagnostic) and one dataset of 56 youth treated for ADHD (treatment evaluation) (Paper I). LÄS MER

  2. 12. Beyond Survival - Cognition after Pediatric Brain Tumor

    Författare :Ingrid Tonning Olsson; Lund Pediatrik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pediatric Brain Tumor; Cognition; Late sequelae; Cranial Radiation Therapy; Neuropsychology;

    Sammanfattning : Background: Pediatric Brain Tumor (PBT) survivors suffer from cognitive sequelae, especially within the areas of cognitive tempo, attention, executive function and memory. The cognitive difficulties are often accentuated over the years, but knowledge about the long term trajectory is still scarce. LÄS MER

  3. 13. ”Man vill ju klara sig själv” : Studievardagen för studenter med Asperger syndrom i högre utbildning

    Författare :Ann Simmeborn Fleischer; Mats Granlund; Berth Danermark; Margareta Adolfsson; Anders Möller; Jönköping University; []
    Nyckelord :Asperger syndrome; Higher education; everyday student-life; support; catch-22; struggle; alienation; stigmatization; dramaturgical perspective; university; relatives; coordinator; disability; Code set; ICF; Asperger syndrom; högre utbildning; studievardag; studenter med Asperger syndrom i behov av stöd; stöd; moment-22; kamp; alienation; stigmatisering; dramaturgi; högskola; universitet; anhöriga; samordnare; Code set; ICF; kommunikationsverktyg;

    Sammanfattning : SammanfattningSedan början av 2000-talet har det skett en markant ökning av studier gällande barn och ungdomar och Autism. Dock är det så att den mesta forskningen fortfarande är inom det medicinska området. Endast ett fåtal av studierna rör vuxna med Asperger syndrom (AS) som studerar på högskola/universitet. LÄS MER