Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kunskapsintegrering med informationssystem i professionsorienterade praktiker

    Författare :Ann Svensson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; kunskapsintegrering; informationssystem; professioner; professionstyper; Informatik;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen utgår ifrån ett professionsorienterat perspektiv på användning av informationssystem. Informationssystem för kunskapsintegrering i professionsorienterade arbetspraktiker innebär en dynamik för styrning och organisation där den professionsorienterade arbetspraktiken och informationssystem kan utvecklas tillsammans. LÄS MER

  2. 2. Att förstå och förändra systemutvecklingsverksamheter : en taxonomi för metautveckling

    Författare :Ulf Seigerroth; Göran Goldkuhl; Sven Carlsson; Stefan Cronholm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; systemutveckling; taxonomi; metautveckling; hierarkidimension; processdimension; temadimension; Cognitive science; Kognitionsvetenskap; Information technology;

    Sammanfattning : Utveckling av systemutvecklingsverksamheter (metautveckling) är ett komplext fenomen där det finns ett dokumenterat utvecklingsbehov vad gäller förståelse, beskrivningar och guidning relaterat till metautveckling. Som en följd av detta och baserat på ett forskningsintresse har jag sedan 1997 varit aktivt involverad i fyra förändringsprojekt i olika systemutvecklingsverksamheter (Myndigheten, Läkemedelsföretaget, Programvaruföretaget och Konsultföretaget). LÄS MER

  3. 3. Spontaneous online tutoring : Students’ support of their own and other students’ process of inquiry in online text-based tutoring

    Författare :Malin Jansson; Stefan Hrastinski; Stefan Stenbom; Fredrik Enoksson; Jennifer Richardson; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teknik och lärande; Technology and Learning;

    Sammanfattning : The use of online technologies has made education more accessible. In online education, there are increased expectations for students to be self-directed and take responsibility for their learning. Research has also shown that students can benefit from learning from each other. LÄS MER

  4. 4. Telework in academia – Opportunities and challenges for well-being at work

    Författare :Linda Widar; Birgitta Wiitavaara; Marina Heiden; Calle Rosengrad; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; telework; academia; psychophysiological activity; physical behaviors; stress; well-being; leadership; phenomenography; distansarbete; akademianställda; psykofysiologisk reaktivitet; fysiska beteenden; stress; välbefinnande; ledarskap; fenomenografi;

    Sammanfattning : Background:Telework reshapes the conventional work practice by providing the flexibility to perform work at new places and times. Telework can increase individual autonomy to control and organize work, but can also place higher demands on the ability to separate work-nonwork in time and space, physically and mentally. LÄS MER

  5. 5. Från system till process : kriterier för processbestämning vid verksamhetsanalys

    Författare :Mikael Lind; Göran Goldkuhl; Mats-Åke Hugoson; Anders G. Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Business Process Reengineering; Total Quality Management; Process Management; verksamhetsanalys; processbestämning; verksamhetsutveckling; kommunikationsorienterad; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I samband med systemutveckling och annat förändringarbete finns det behov av att göra en verksamhetsanalys för att utveckla kunskap om nuvarande och framtida verksamhet. Verksamheter är komplexa och ofta svåröverblickbara företeelser. LÄS MER