Sökning: "processdimension"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet processdimension.

  1. 1. Att förstå och förändra systemutvecklingsverksamheter : en taxonomi för metautveckling

    Författare :Ulf Seigerroth; Göran Goldkuhl; Sven Carlsson; Stefan Cronholm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; systemutveckling; taxonomi; metautveckling; hierarkidimension; processdimension; temadimension; Cognitive science; Kognitionsvetenskap; Information technology;

    Sammanfattning : Utveckling av systemutvecklingsverksamheter (metautveckling) är ett komplext fenomen där det finns ett dokumenterat utvecklingsbehov vad gäller förståelse, beskrivningar och guidning relaterat till metautveckling. Som en följd av detta och baserat på ett forskningsintresse har jag sedan 1997 varit aktivt involverad i fyra förändringsprojekt i olika systemutvecklingsverksamheter (Myndigheten, Läkemedelsföretaget, Programvaruföretaget och Konsultföretaget). LÄS MER

  2. 2. Tinnitus in Context : A Contemporary Contextual Behavioral Approach

    Författare :Hugo Hesser; Gerhard Andersson; Lance McCracken; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Tinnitus; acceptance; cognitive behavioral therapy; experiential avoidance; acceptance and commitment therapy;

    Sammanfattning : Tinnitus is the experience of sounds in the ears without any external auditory source and is a common, debilitating, chronic symptom for which we have yet to develop sufficiently efficacious interventions. Cognitive behavioral therapy (CBT) has evolved over the last 20 years to become the most empirically supported treatment for treating the adverse effects of tinnitus. LÄS MER

  3. 3. Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

    Författare :Helena Persson; Margareta Ekborg; Christina Ottander; Svein Sjøberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : De naturvetenskapliga ämnena i svenska skolan kan undervisas som separata ämnen i kemi, biologi och fysik, men också ämnesintegrerat, d.v.s. tillsammans eller med andra skolämnen. LÄS MER