Sökning: "deleuze preschool"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden deleuze preschool.

  1. 1. Experimenterande dans med förskolans yngsta barn : En studie i och med dans kropp och rörelse i förskolan

    Författare :Lovisa Gustafsson; Anna Palmer; Hillevi Lenz Taguchi; Tarja Karlsson Häikiö; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; preschool didactics; 1-2-year-olds; dance; dance practice; body; movement; a r t-ography; posthumanism; experimentation; Gilles Deleuze; Felix Guattari; Förskola; förskoledidaktik; 1-2åringar; dans; danspraktik; kropp; rörelse; a r t-ografi; immanensfilosofi; posthumanism; experimenterande; Gilles Deleuze; Felix Guattari; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker experimenterande danspraktiker med ett- och tvååringar i förskolan, praktiskt och teoretiskt, vilket hittills endast studerats i ett fåtal studier och aldrig tidigare i ett empiriskt och praxisnära projekt med förskolans yngsta barn. Syftet är att undersöka hur danspraktiker kan göras möjliga och kommer till uttryck i experimenterande dans tillsammans med de allra yngsta barnen i förskolan när de görs till aktiva deltagare i danshändelsernas processer, utformning och innehåll i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Flytande inflytande : Affektiva relationer mellan barn och miljön i förskolan

    Författare :Kristin Ungerberg; Tomas Saar; Karin Bengtsson; Karin Hultman; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children’s influence; preschool; one- to three year olds; Deleuze Guattari; affective relations; becoming-child; child-influence; Barns inflytande; förskola; de yngsta barnen; Deleuze Guattari; affektiva relationer; barnblivande; barninflytande; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The purpose of this doctoral thesis is to develop more understandings concerning children’s influence in preschool. By adopting an immanent approach the study centers on young children’s affective relations with the milieu in preschool. LÄS MER

  3. 3. Det är en spricka i allt, det är så ljuset kommer in… : Matematik och förskolebarns experimenterande och potentialitet

    Författare :Johanna Unga; Gunilla Dahlberg; Liselott Olsson; Tomas Saar; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool; preschool didactics; Gilles Deleuze; Felix Guattari; experimentation; Reggio Emilia; learning; a relational field of potentiality; mathematics; listening; transcendental empiricism; förskola; förskoledidaktik; Gilles Deleuze; Felix Guattari; experimentation; Reggio Emilia; lärande; det relationella potentialitetsfältet; matematik; lyssnandet; transcendental empirism; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : In preschools it is common that mathematics mainly focuses on how children learn mathematics through everyday activities, or on children´s understanding of mathematical concepts. However, views on mathematics-learning are today deepened and extended, and embrace children’s own mathematical signs, visual representations and bodily experiences. LÄS MER

  4. 4. När förskolan möter neurovetenskap : Kunskapsteoretiska möten i teori och i praktik

    Författare :Lena Aronsson; Hillevi Lenz Taguchi; Annika Andersson; Sven Persson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; neuroeducation; educational neuroscience; Swedish preschool; early childhood education; cartographic mapping; neuropedagogik; pedagogisk neurovetenskap; svensk förskola; förskoledidaktik; kartografiskt spårande; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : This doctoral thesis in Early Childhood Education reports on encounters between the theories and practices of Swedish preschool and research-based neuroscience knowledge. Thus, this thesis concerns epistemological encounters and didactic consequences. LÄS MER

  5. 5. Movement and experimentation in young children's learning : Deleuze and Guattari in early childhood education

    Författare :Liselott Olsson; Gunilla Dahlberg; Marianne Bloch; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool; subjectivity; learning; movement; experimentation; micropolitics and segmentarity; transcendental empiricism; event; assemblages of desire; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : This study departs from experiences made in a setting where preschool children, teachers, teacher students, teacher educators and researchers in the Stockholm area in Sweden have been collectively experimenting with subjectivity and learning since the beginning of the 1990’s. However, during later years, questions were raised in the context of cooperative work about the changes that have been achieved so far, possibly becoming new and somewhat rigid ‘mappings’ of young children and learning. LÄS MER