Sökning: "Ulf Olsson"

Visar resultat 31 - 35 av 53 avhandlingar innehållade orden Ulf Olsson.

  1. 31. Det omöjliga vittnandet : Om vittnesmålets pedagogiska möjligheter

    Författare :Marie Hållander; Sharon Todd; Ulf Olsson; Lovisa Bergdahl; Bosse Bergstedt; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Philosophy of education; Representation; Subjectivity; Emotions; Historical Consciousness; Trauma Studies; Giorgio Agamben; Sara Lidman; Forum för levande historia; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : There is great interest in testimonies, both in society at large and as a theoretical concept. Within educational research testimony is used to understand and develop epistemological, political or ethical thinking. In this thesis I investigate what testimonies and the act of witnessing can do in relation to education. LÄS MER

  2. 32. Sätt att räkna tiden : Analys av åldrande och minne i Sigrid Combüchens trilogi Värme, Korta och långa kapitel samt En simtur i sundet

    Författare :AnnaLena Hållner; Lotta Holme; Ulf Olsson; Merete Mazzarella; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Literary gerontology; ageing; memory; chronology; main character; life review; Sigrid Combüchen; narration; trilogy; life course; Vollendungsroman; literature on ageing; self accounts; Litteraturgerontologi; åldrande; minne; kronologi; huvudperson; life review; Sigrid Combüchen; gestaltning; trilogi; livslopp; Vollendungsroman; åldrandelitteratur; självframställning; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Detta är en studie av åldrande och minne i Sigrid Combüchens trilogi Värme, Korta och långa kapitel samt En simtur i sundet. Det övergripande syftet med avhandlingen är att visa hur skönlitteratur kan bidra till forskningen om åldrande, och hur litteraturanalys som metod kan utveckla det forskningsfält som i huvudsak har ägnat sig åt frågeställningar om åldrande utifrån ett skönlitterärt material, det vill säga litteraturgerontologi. LÄS MER

  3. 33. Bilayers with Surfactant-induced Pores and Demixing in Micelles : Studies of Segregation in Amphiphile Systems

    Författare :Mari Kadi; Mats Almgren; Per Hansson; Ulf Olsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Physical chemistry; fluorocarbon surfactants; amphiphile mixtures; perforated bilayers; segregation; NMR; surfactant selective electrode; cryo-TEM; SANS; AFM; Fysikalisk kemi; Physical chemistry; Fysikalisk kemi;

    Sammanfattning : The focus of this thesis has been on the effects of segregation in mixtures of amphiphilic molecules. Two different systems were investigated: fluorocarbon-hydrocarbon surfactant mixtures and lipid-surfactant mixtures. LÄS MER

  4. 34. Estimation and Inference for Quantile Regression of Longitudinal Data : With Applications in Biostatistics

    Författare :Andreas Karlsson; Johan Lyhagen; Ulf Olsson; Kenneth Carling; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Statistics; Bias correction; Bootstrap; Dependent errors; Hypothesis testing; Nonlinear model; Simulation study; Statistik;

    Sammanfattning : This thesis consists of four papers dealing with estimation and inference for quantile regression of longitudinal data, with an emphasis on nonlinear models.The first paper extends the idea of quantile regression estimation from the case of cross-sectional data with independent errors to the case of linear or nonlinear longitudinal data with dependent errors, using a weighted estimator. LÄS MER

  5. 35. The making of the engineering student : A study examining the societal and cultural production of the subject, the engineering student

    Författare :Patricia Kingdon; Lars Geschwind; Sven Ove Hansson; Ulf Olsson; Maria Andrée; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Engineering education; recruitment to engineering education; broadening of the recruitment base to higher education; power and knowledge; underrepresented student groups at technical universities; Nyckelord: civilingenjörsutbildningen; högskoleingenjörsutbildningen; rekryteringen till tekniska utbildningar i högre utbildning. makt och kunskap; underrepresterade studentgrupper. val av utbildning; rekrytering.; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : AbstractThis thesis makes a novel and original contribution to the discourse surrounding engineering education, and how it can be made more accessible to underrepresented groups. The study includes two contexts representing two different perspectives. LÄS MER