Sökning: "Innehållsanalys utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 35 avhandlingar innehållade orden Innehållsanalys utbildning.

  1. 1. Att normaliseras - vårdares syn på psykiatriska patienter : Mot en djupare förståelse av vårdares attityd till sina patienter

    Författare :Lars Lilja; Ove Hellzén; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Attityd; Bakhtin; Psykiatri; Statistik; Chronotope; Fenomenologisk hermeneutik; Foucault; Innehållsanalys; Kommunikation; Levd erfarenhet; Normalisering; Omvårdnad; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : I samband med industrialismens framväxt inrättades institutioner i större skala. Den ökade mängden omhändertagna på institution vid 1800‐talets slut kan förklaras med fler medicinskt diagnostiserade, en ökad utstötning, lägre tolerans för avvikande beteende, läkarintresse för ett nytt revir, låg utskrivningsfrekvens och hospitaliseringseffekter. LÄS MER

  2. 2. Developing Academic Literacies in Times of Change : Scaffolding Literacies Acquisition with the Curriculum and ICT in Rwandan Tertiary Education

    Författare :Charles Karoro Muhirwe; Ingrid Andersson; Nigel John Musk; Martin Stigmar; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Academic literacies; English for Specific Purposes ESP ; scaffolding; curriculum embedment; ICT; tertiary education; Rwanda; Academic literacies; allmän engelska och engelskt fackspråk; stödjande redskap; integrerade läroplaner; IKT; högre utbildning; Rwanda;

    Sammanfattning : Inspired by the Bologna Process and other globalising influences from modern higher education, and driven by policy reform for national development after the ravages of the 1994 conflict and genocide, Rwanda’s tertiary education has embarked on a number of policy reform for national development after the ravages of the 1994 conflict and genocide, Rwanda’s tertiary education has embarked on a number of policy reforms that have ushered in expectations, requirements and demands that call for both reinvigorated and new academic literacies in undergraduate study since 2007. With its aim of producing a highly skilled human resource as a panacea for Rwanda’s social and economic development deficits, the tertiary education curriculum is more than never before focused on outcomes that are linked to further education and the labour market. LÄS MER

  3. 3. Munhälsa – Äldre personers upplevelser och vårdpersonals attityder och kunskaper

    Författare :Maria Snögren; Kristina Ek; Maria Browall; Irene Eriksson; Ulrika Lindmark; Anna Ehrenberg; Högskolan i Skövde; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Digital training; Fundamentals of Care; Healthcare professionals; Nursing; Oral Health; Oral Healthcare and Older adults; Digital utbildning; Fundamentals of Care; Munhälsa; Munvård; Omvårdnad; Vårdpersonal och Äldre personer; Wellbeing in long-term health problems WeLHP ; Välbefinnande vid långvariga hälsoproblem WeLHP ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är känt att äldre personer har bättre munhälsa i dag och fler kvarvarande tänder än tidigare generationer. Det är en komplex uppgift att utföra munvård för att förebygga nedsatt munhälsa på någon annan. Nedsatt munhälsa kan påverka allmänhälsan på olika sätt, till exempel genom smärta och nedsatt aptit. LÄS MER

  4. 4. Måltidsgörarens utmaningar : komplexiteten i det medvetna måltidsgörandet

    Författare :Cecilia Magnusson Sporre; Inger M. Jonsson; Marianne Pipping Ekström; Håkan Jönsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; etisk reflektion; FAMM; gastronomisk diskurs; gastronomisk utbildning; komplexitet; medveten måltid; mjuka värden; offentlig måltid; Måltidskunskap; Culinary Arts and Meal Science;

    Sammanfattning : I denna avhandling synliggörs måltidsgörarna, en omfångsrik grupp med skilda kompetenser och yrkesprofessioner. Det gemensamma är att alla är delaktiga i måltidsgörandet genom planering, tillagning och service av måltider serverade i olika verksamheter. LÄS MER

  5. 5. Omvårdnad som reflekterande praktik : Att se och använda alternativ till tvång i psykiatrisk vård

    Författare :Git-Marie Ejneborn-Looi; Henrika Jormfeldt; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Medicine; alternativ till tvångsåtgärder; omvårdnad; psykiatrisk vård; självskadebeteende; kvalitativ innehållsanalys; process; pragmatism; Medicin; Nursing; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Tvångsåtgärder som fastspänning och tvångsmedicinering är vanligt förekommande inom den psykiatriska vården och motiveras ofta av personal med att det saknas alternativ. Användandet av tvångsåtgärder tycks vara särskilt vanligt när det gäller unga kvinnor med självskadebeteende. LÄS MER