Sökning: "multimodalt"

Visar resultat 11 - 15 av 18 avhandlingar innehållade ordet multimodalt.

  1. 11. Att göra pedagogisk praktik tillsammans : Socialt samspel i förskolans vardag

    Författare :Sara Dalgren; Polly Björk-Willén; Jakob Cromdal; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogiskt arbete; förskolans pedagogiska praktik; socialt samspel; interaktion;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att åskådliggöra hur social interaktion mellan förskolepedagoger och barn i vardagliga förskoleaktiviteter genomförs och därigenom också visa hur pedagogisk praktik åstadkoms i samspelet. Mer specifikt analyseras hur det går till och vad som händer när interaktionen organiseras genom multimodalt handlande och fråga-svar-sekvenser, och hur dessa interaktionella fenomen kan tjäna pedagogiska syften. LÄS MER

  2. 12. Laughter, excitement, and suspense in preschool : Choreographing emotional stances as a multiparty achievement

    Författare :Emilia Holmbom Strid; Asta Čekaitė; Sally Wiggins Young; Carolin Demuth; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social interaction; Emotional displays; Adult-child interaction; Child-child interaction; Joint attention; Multiparty interaction; Peer cultures; Samspel; Känslouppvisningar; Vuxen-barn samspel; Barn-barn samspel; Delad uppmärksamhet; Flerpartssamspel; Kamratkulturer;

    Sammanfattning : Most research on emotions, including that which takes a social perspective, is directed at negative emotions and their manifestation in social situations that involve conflicts, disputes, and arguments. This thesis instead aims to address children’s heightened positive emotions and their interactional functions within the peer group and in learning encounters with teachers in preschool. LÄS MER

  3. 13. Encountering Evolution : Children's Meaning-Making Processes in Collaborative Interactions

    Författare :Johanna Frejd; Magnus Hultén; Karin Stolpe; Konrad Schönborn; Christina Siry; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Meaning-making processes; Science Education; Evolution; Multimodality; Collaborative Interaction; Exploratory studies; Meningsskapandeprocesser; Naturvetenskapsundervisning; Evolution; Multimodalitet; Interaktion; Explorativa studier;

    Sammanfattning : This thesis explores preschool class children’s meaning making processes when they encounter evolution. By adopting social semiotic and sociocultural perspectives on meaning making, three group-based tasks were designed. Video data from the activities were analysed using a multimodal approach. LÄS MER

  4. 14. Multidimensional nuclear dynamics studied by resonant X-ray scattering and pump-probe spectroscopy

    Författare :Viktoriia Savchenko; Victor Kimberg; Faris Gel'mukhanov; Sergey Polyutov; Sergey Bokarev; KTH; []
    Nyckelord :Teoretisk kemi och biologi; Theoretical Chemistry and Biology;

    Sammanfattning : This thesis is devoted to the theoretical studies of the multidimensional nuclear dynamics in molecules with the help of X-ray and pump-probe spectroscopy. Using an accurate yet computationally cheap mixed approach multimode X-ray absorption spectra (XAS) and resonant inelastic X-ray scattering (RIXS) spectra of water, methanol, and acetic acid were calculated and compared with the available experimental spectra in the gas and liquid phases. LÄS MER

  5. 15. "Här ska kraften vara på!" Interaktion vid körövningar : en studie av instruktioner om luft och andning

    Författare :Ann-Charlotte Rohman Roth; Leelo Keevallik; Pia Bygdéus; Jenny Nilsson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Interaktionsanalys; körövning; instruktioner; interaktion; multimodalitet; multiaktivitet; EMCA; språkvetenskap; undervisning; andning; röst; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : Syftet för studien är att visa hur en körledare instruerar om luft och andning genom att studera verbalt och förkroppsligat språk i en barnkör när deltagare lär sig att sjunga. Forskningsfrågor har fokus på hur instruktioner om luft och andning ser ut, vilka resurser körledare använder för instruerandet och när under körövningen det instrueras. LÄS MER