Sökning: "mathematizing"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet mathematizing.

  1. 1. Matematiserande i förskolan : Geometri i multimodal interaktion

    Författare :Gabriella Gejard; Helen Melander; Marie Karlsson; Camilla Björklund; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ethnomethodology conversation analysis; geometry; multimodal interaction; mathematizing; mathematical discourse; preschool activities; preschool children; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of the dissertation is to contribute with knowledge about mathematizing in preschools, by empirically and analytically examining mathematizing as accomplished in children’s multimodal interactions with each other and their pedagogues in everyday activities. Theoretically and analytically the dissertation is based on an ethnomethodological and conversation analytic perspective (EM/CA) (e. LÄS MER

  2. 2. Att ordna, från ordning till ordning. Yngre förskolebarns matematiserande

    Författare :Maria Reis; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; variationsteori; differentiera; toddlare; matematik; yngre barn; dimensioner av variation; lärande i förskolan; Teacher Education and Education Work; Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet; matematik; yngre barn; variationsteori; dimensioner av variation; differentiera; lärande i förskolan; toddlare;

    Sammanfattning : A starting point for this study was an interest based in my earlier experience that most of the youngest children’s mathematizing in everyday life was unspoken and unknown. The aim of this thesis is to contribute to the knowledge about how toddlers mathematize and develop mathematical knowledge and understanding through activities with concrete material. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata

    Författare :Marie Bergholm; Christer Bergsten; Iiris Attorps; Ewa Bergqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematical discourse; commognition; participation; matematizing; subjectifying; identifying; small group learning; Matematisk diskurs; kommognition; deltagande; matematisera; identifiering; subjektifiering; lärande i smågrupper;

    Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER