Sökning: "legitimitet"

Visar resultat 36 - 40 av 113 avhandlingar innehållade ordet legitimitet.

  1. 36. Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer : konstruktionen af et objekt

    Författare :Morten Nørholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; evaluering; evalueringsforskning; felt; kapital; habitus; social reproduktion; sociale dominansforhold; Bourdieu; Durkheim; Lundgren; Callewaert; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Afhandlingens teoretiske udgangspunkt er hos Émile Durkheim, Pierre Bourdieu, Ulf P. Lund­gren, Staf Callewaert, det konkrete er en række evalueringer af uddannelser til (semi)professioner inden for sundhedssektoren. I afhandlingen konstrueres den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer. LÄS MER

  2. 37. Doktorns dilemman : Att välja läkemedel med standarder som styrverktyg: effekter och konsekvenser

    Författare :Anna-Maria Lagrelius; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : I millennieskiftets Sverige blev oron för läkemedelskostnaderna och den allt snabbare kostnadsökningen ett allt mer akut styrproblem för Staten. Kostnaderna ökade belastningen på statskassan, samtidigt som Staten vare sig kunde kontrollera vad läkarna skrev ut eller hade legitimitet nog att beordra dem att skriva ut färre och billigare läkemedel. LÄS MER

  3. 38. Företagets agerande i förhållande till naturbelastningen: Hur företaget möter myndigheternas miljökrav

    Författare :Kjell Mårtensson; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; negotiation; burden upon nature; sustainable development; environmental management; institutional and organizational change; institutional transformation process; legitimacy; institutions; rules; environmental protection act.; Management of enterprises; Företagsledning; management;

    Sammanfattning : This study primarily focuses on the ways in which companies choose to adapt themselves to the demands of the authorities as based on the Swedish environmental protection act. The time during which the burden upon nature became a serious, important question for companies is a very dramatic phase of a historical process. LÄS MER

  4. 39. Gör som jag säger! igen och igen : om lojalitet och lek i marknadsföringen: en beskrivning av legitimeringssystematik

    Författare :Jens Martin Svendsen; Pierre Guillet de Monthoux; Thomas Bay; Alf Rehn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; description; situation; loyalty; customer; employee; marketing practice; action; recommendation; game; language; meaning; consciousness; pragmatism; Business studies; Företagsekonomi; företagsekonomi; Business Administration;

    Sammanfattning : Marknadsföring bildar ett system av kompetenser baserade på kunskap om förfarande. Beroende på hur förfarandet är beskrivet så faller kunskapen ut. LÄS MER

  5. 40. Ungdomsbehandling : Hemmaplanslösning som idé och praktik

    Författare :Thorbjörn Ahlgren; Verner Denvall; Eva Palmblad; Kerstin Söderholm Carpelan; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Socialtjänst; Ungdomsvård; öppenvård; social barnavård; Social work; Socialt arbete; Socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : Title: Open-care Treatment of Youth. Home-ground Solutions in Theory and Practice This dissertation is a case study in two parts, which describes how ideas about open-care treatment of youth aged 13-20 years are interpreted and concretized in a local context. The study, i.a. LÄS MER