Sökning: "Pierre Guillet de Monthoux"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden Pierre Guillet de Monthoux.

  1. 1. Hit med pengarna! : Sparandets genealogi och den finansiella övertalningens vetandekonst

    Författare :Dick Forslund; Pierre Guillet de Monthoux; Thomas Bay; Adam Arvidsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; financial marketing; financial services; emotion; advertisement; subjectification; Finansiell marknadsföring; känsla; reklam; subjektivering; Business studies; Företagsekonomi; Business Administration; företagsekonomi;

    Sammanfattning : Idag pågår i hela västvärlden försök att finansiellt utbilda allmänheten. Vi möts överallt av finansiell reklam. I de nya budskapen om bra finansiellt beteende finns en ny slags moralism – det är tesen i denna avhandlings kritiska genealogi över penningsparandets påbjudna sanningar, moral och känsloliv under två århundraden. LÄS MER

  2. 2. Gör som jag säger! igen och igen : om lojalitet och lek i marknadsföringen: en beskrivning av legitimeringssystematik

    Författare :Jens Martin Svendsen; Pierre Guillet de Monthoux; Thomas Bay; Alf Rehn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; description; situation; loyalty; customer; employee; marketing practice; action; recommendation; game; language; meaning; consciousness; pragmatism; Business studies; Företagsekonomi; företagsekonomi; Business Administration;

    Sammanfattning : Marknadsföring bildar ett system av kompetenser baserade på kunskap om förfarande. Beroende på hur förfarandet är beskrivet så faller kunskapen ut. LÄS MER

  3. 3. AND ... AND ... AND ... : Reiterating Financial Derivation

    Författare :Thomas Bay; Pierre Guillet de Monthoux; Bo Hedberg; Rolland Munro; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Financial derivation; derivatives; options; futures; risk; finance; economy; gambling; reiteration; deconstruction; deterritorialisation; experimentation; Business studies; Företagsekonomi; företagsekonomi; Business Administration;

    Sammanfattning : This essay is an attempt at examining the general logic of derivation, the organisational geno-practice of financial derivationówhat I have called: reiterative derivation. I will endeavour to reiterate, to repeat otherwise, to displace the derivative distinction which apart from providing the financial markets with ever new business opportunities, makes financial instruments like options and futures the potential turning point, the crisis, the utmost risk, the pure possibility, of any economic reality. LÄS MER

  4. 4. Företagsetik : En studie av etiskt organiserande i några svenska företag

    Författare :Göran Beckius; Pierre Guillet de Monthoux; Claes Gustafsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Business ethics; ethical behaviour; ethical organizing; ethics; rules; alive; institutionalize; observe; ethical actions; Business studies; Företagsekonomi; Business Administration; företagsekonomi;

    Sammanfattning : Although research in business ethics has of late received increased attention from researchers and practitioners, little has been written on the practical effects of its implementation.The aim of the present study is, therefore, to explore the meaning and implications of business ethics from a practical perspective. LÄS MER

  5. 5. Formernas liv i designföretaget : Om design och design management som konst

    Författare :Theresa Digerfeldt-Månsson; Pierre Guillet de Monthoux; Lisbeth Svengren Holm; Lars Lindkvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; design management; art; aesthetics; Focillon; form as life; creativity; visual quality; visual thinking; experiential knowledge; radical design innovators; Business studies; Företagsekonomi; Business Administration; företagsekonomi;

    Sammanfattning : Design management has become strongly associated with strategic management of creative resources or immaterial assets within the creative economy. It is a development that has involved a growing interest in the way innovative and aesthetically oriented design companies use design as a resource. LÄS MER