Sökning: "könsskillnader i lärande"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden könsskillnader i lärande.

  1. 1. En studie om interprofessionellt lärande i teamarbete : Fallet med en 'best practice´ för tvångsvård

    Författare :Tuija Viking; Inga Wernersson; Maria Skyvell Nilsson; Samuel Edelbring; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Fallstudie; Interprofessionellt lärande; Interprofessionellt teamarbete; Professionella skillnader; Kontrovers; Strategi; Genus och Textuell mediation; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Vårdvetenskap; Nursing science;

    Sammanfattning : Det interprofessionella lärandet, IPL, i team har blivit ett populärt medel för att öka samarbete och kvalité i den sociala sektorn och hälso- och sjukvård. En alltmer specialiserad och fragmentiserad vård, som ofta genomförs i team, har lett till stor spridning av interprofessionell utbildning, IPE. LÄS MER

  2. 2. Det massiva barnrummet : Teoretiska och empiriska studier av leksaker

    Författare :Anders Nelson; Mattias Nilsson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Leksaker; Pedagogiska aspekter; Könsskillnader; Förskolan; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. The importance of personality, IQ and learning approaches : Predicting academic performance

    Författare :Pia Rosander; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Personality traits; Intelligence; approaches to learning; longitudinal; SEM-analyses; adolescents; high school; gender differences;

    Sammanfattning : The aim of the present doctoral thesis was to examine to what extent personality traits and approaches to learning contribute to academic performance in upper secondary school (high school), after controlling for the well-known fact that general intelligence accounts for a large part of the variance. The general proposition of the thesis is that personality traits are stable dispositons and therefore predispose an individual to behave or act in a specific manner (Costa & McCrae, 1976). LÄS MER

  4. 4. Reading achievement : Its relation to home literacy, self-regulation, academic self-concept, and goal orientation in children and adolescents

    Författare :Lena Swalander; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychopedagogy; Psychology; Writing; Computers; Home literacy; Reading attitude; Goal orientation; Reading ability; Academic self-concept; Self-regulated learning; Pedagogisk psykologi; Psykologi;

    Sammanfattning : The studies in this doctoral thesis investigated how home literacy, self regulation, academic self-concept, and goal orientation influence reading ability. Study 1 investigated the effect of family-based prerequisites, reading attitude, and self-regulated learning on reading ability. LÄS MER

  5. 5. Hemrehabilitering ur ett personcentrerat perspektiv

    Författare :Anette Johansson; Marie Ernsth-Bravell; Sofi Fristedt; Cristina Joy Torgé; Anders Kottorp; Jönköping University; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; aktivitetsförmåga; bedömningsinstrument; funktion; God och nära vård; hemmastaddhet; kommunal hälso- och sjukvård; standardiserad strukturerad hemrehabiliteringsmodell; äldre personer;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att studera hemrehabilitering ur ett personcentrerat perspektiv där de tre första delstudierna utgår ifrån ett kommunalt hemrehabiliteringsprojekt som pågick mellan 2015-2022 i södra Sverige. Kvalitativa och kvantitativa data som samlades in i utvecklingssyfte inom hemrehabiliterings-projektet gjordes tillgängliga för vetenskapliga analyser inom doktorandprojektet. LÄS MER