Sökning: "hemmastaddhet"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet hemmastaddhet.

  1. 1. Störande beteende i interaktionen mellan personer med demens och deras vårdare

    Författare :Ulla Hällgren Graneheim; Lilian Jansson; Astrid Norberg; Unni Lindström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Nursing; Omvårdnad; bekräftelse; demens; etiska problem; fenomenologisk hermeneutik; hemmastaddhet; hemlöshet; herre och slav; kvalitativ innehållsanalys; schizofreni; störande beteende; Nursing; Omvårdnad; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att belysa innebörden i interaktionen mellan personer med demens och så kallat störande beteende och deras vårdare. I delstudierna I och II deltog en kvinna med frontallobsdemens och störande beteende (Ruth) respektive en kvinna med schizofreni, demens och störande beteende (Alice) och deras vårdare. LÄS MER

  2. 2. Hemrehabilitering ur ett personcentrerat perspektiv

    Författare :Anette Johansson; Marie Ernsth-Bravell; Sofi Fristedt; Cristina Joy Torgé; Anders Kottorp; Jönköping University; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; aktivitetsförmåga; bedömningsinstrument; funktion; God och nära vård; hemmastaddhet; kommunal hälso- och sjukvård; standardiserad strukturerad hemrehabiliteringsmodell; äldre personer;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att studera hemrehabilitering ur ett personcentrerat perspektiv där de tre första delstudierna utgår ifrån ett kommunalt hemrehabiliteringsprojekt som pågick mellan 2015-2022 i södra Sverige. Kvalitativa och kvantitativa data som samlades in i utvecklingssyfte inom hemrehabiliterings-projektet gjordes tillgängliga för vetenskapliga analyser inom doktorandprojektet. LÄS MER

  3. 3. Raka spår, sidospår, stopp : Vägen genom gymnasieskolans språkintroduktion som ung och ny i Sverige

    Författare :Mirjam Hagström; Karin Zetterqvist Nelson; Catrin Lundström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; youths; newly arrived youths; newly arrived students; experiences; inclusion; exclusion; Swedishness; integration policy; introduction policy; ungdomar; nyanlända ungdomar; erfarenheter; inkludering; exkludering; svenskhet; integrationspolitik; introduktionspolitik;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur ungdomar som nyligen har kommit till Sverige upplever sin vardag, i och utanför skolan, under den första tiden efter migrationen, samt hur de ser på sin framtid i det svenska samhället. Studien bygger på intervjuer med 45 ungdomar i åldern 16 - 20, som alla studerar på gymnasieprogrammet språkintroduktion. LÄS MER