Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Alla är ju med alla…” : Kamratskapande gruppinteraktioner i skolan

    Författare :Maria Heintz; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social interaktion; barn; skola; skola som institution; emotionell energi; interaktionsritual; grupp processer; Randall Collins; kamratskapande; kompisar; klasskamrater; gruppteori; grupp; social interaction; CHILDREN; school; emotional energy; interaction rituals; group processes; Randall Collins; school as institution; group;

    Sammanfattning : Social interaction often takes place in groups. The school class is an important group in which children interact. Children spend a large percentage of their day with their classmates in school and classmates are not only co-workers, but also individuals interacting socially as friends. LÄS MER

  2. 2. Urban Form and Mobility - Analysis and Information to Catalyse Sustainable Development

    Författare :Todor Stojanovski; Andrew Karvonen; Tigran Haas; Karl Kottenhoff; Haris N. Koutsopoulos; Lars-Göran Mattsson; Cervero Robert; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; urban form; sustainable mobility; mobility choices; urban design; accessibility; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : Urban transportation today consumes scarce resources of fossil fuels and it is a major cause for environmental damage and accelerating climate change. To achieve sustainable mobility in the cities, it is necessary to improve energy efficiency and lower carbon emissions through the promotion of walking, cycling and especially public transportation. LÄS MER

  3. 3. Traditioner i möte : en kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan

    Författare :Björn Haglund; Finn Callander; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; fritidspedagoger; grundskolan; fritidspedagoger;

    Sammanfattning : Kan fritidspedagoger bidra till att utveckla arbetet i skolan? I Björn Haglunds avhandling, Traditioner i möte. En kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan, studeras fritidspedagoger som arbetar med barngrupper under skoltid. LÄS MER

  4. 4. 1:1 i klassrummet - analyser av en pedagogisk praktik i förändring

    Författare :Martin Tallvid; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; IT; klassrum; lärande; TPACK; en till en; 1:1; skola; laptop;

    Sammanfattning : I denna avhandling analyseras resultaten från två utvärderingsprojekt av 1:1-införande som genomförts på två gymnasieskolor (2007-2011) och fyra gymnasieskolor (2012-2014) i Sverige. Data från enkäter, intervjuer och observationer har analyserats för att svara på frågeställningar om hur olika aspekter av den pågående digitaliseringen påverkar verksamheten i skolan. LÄS MER

  5. 5. Programming in grade 7-9 : Action possibilities and constraints from the perspective of mathematics and technology teachers

    Författare :Niklas Humble; Lena-Maria Öberg; Peter Mozelius; Stefan Hrastinski; Päivi Anneli Kinnunen; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The idea of using programming in fields outside of computer science is not new, but it has received renewed attention with the global trend of integrating programming in school curricula. In the Swedish context, mathematics and technology teachers for grades 7-9 have been significantly affected by the integration of programming. LÄS MER