Sökning: "Sven Lindgren"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Sven Lindgren.

  1. 1. När man talar om knark : drogdebatt i svensk dagspress 1970-1999

    Författare :Daniel Törnqvist; Simon Lindgren; Sven-Åke Lindgren; Mats Hilte; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; drugs; debate; discourse analysis; media; press; newspapers; moral panics; Sweden; Sociology; Sociologi; sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : This thesis presents a study of the debate on drugs in the Swedish press from 1970 to 1999. Applying a social constructionist and critical discourse perspective, it aims to map out and analyze the discourse on drugs in a large number of Swedish newspapers. The main focus is on debate articles and editorials. LÄS MER

  2. 2. Den hotfulla njutningen. Att etablera drogbruk som samhällsproblem 1890-1970

    Författare :Sven-Åke Lindgren; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Vad har format problembestämningen av narkotika och formeringen av den narkotikapolitik som fastlades under slutet av 1960-talet? I fokus för DEN HOTFULLA NJUTNINGEN står de förlopp varigenom vissa fenomen institutionaliseras som samhällsproblem, dvs , bli föremål för politiskt beslutade åtgärdsprogram. Det problematiserade bruket av nervgifter (morfin och kokain) och njutningsmedel (kaffe och tobak) under perioden 1890-1930 samt narkotika under perioden 1954 -1968 tillhör dessa processer, och Sven-Åke Lindgren visar i sin bok hur dessa företeelser definierats av olika aktörsgrupper och hur konceptualiseringarna bildat grund för utformandet av olika åtgärdsprogram. LÄS MER

  3. 3. Den fabricerande människan : Om bedrägeri som vardaglig interaktionsform

    Författare :Markus Arvidson; Sven-Erik Karlsson; Gerd Lindgren; Anders Persson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; deception; fabrication; impostor; form of interaction; social competence; Sociology; Sociologi; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : The present dissertation takes the multi-faceted phenomenon of deception as its point of departure. The aim is to make a case for deception as a social phenomenon, and to frame theoretically and define the skills and abilities that make deception possible.A theoretical model based on a number of ideal types is constructed. LÄS MER

  4. 4. Från slutna institutioner till institutionaliserat omhändertagande

    Författare :Marit Grönberg Eskel; Bengt Eriksson; Gerd Lindgren; Sven-Erik Karlsson; Elisabeth Olin; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; psychiatry; psychiatric disability; normality; recovery; path dependency; stigma; psykisk funktionsnedsättning; normalitet; stigma; återhämtning; stigberoende; psykiatri; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : In recent years, a number of reforms have been made regarding the provision of care to people experiencing psychiatric disabilities. The aim of these reforms was to enable these people to participate in society and to ”live as others”. LÄS MER

  5. 5. Two Languages, Two Scripts : Bilingual and Biscriptal Children with and without Reading Difficulties Read and Write in Persian (L1) and Swedish (L2)

    Författare :Baran Johansson; Eva Lindgren; Maria Levlin; Sven Strömqvist; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Reading; Writing; Eye and Pen; Handwriting; Persian; Swedish; Bilinguals; Biscriptals; Writing fluency; Meaning making; Pauses; Bursts; Linguistic skills; Cognitive Skills; Bilingual writers; Reading difficulties; Skrivande; Läsning; Tvåspråkiga barn; Tvåspråkighet; Flerspråkighet; Lässvårigheter; Läsflyt; Avkodning; Pauser; Bursts; Eye and Pen; Loggning; Två skriftsystem; Persiska; Svenska; Handskrift; Meningsskapande; Lingvistiska färdigheter; Kognitiva färdigheter; Linguistics; lingvistik;

    Sammanfattning : The main aim of this dissertation was to explore L1 (Persian) and L2 (Swedish) reading and writing of 26 bilingual biscriptal children with and without reading difficulties (RD) (years 4–9). Previous studies have mainly focused on Latin scripts or one alphabetic and one non-alphabetic script with English as L1 or L2. LÄS MER