Sökning: "Natur elever"
Visar resultat 11 - 15 av 16 avhandlingar innehållade orden Natur elever.
11. Enligt fysiken eller enligt mig själv? : Gymnasieelever, fysiken och grundantaganden om världen
Sammanfattning : I avhandlingen studeras elevers grundantaganden om världen, samt de grundantaganden som eleverna förknippar med fysiken. Det är utifrån de grundantaganden vi gör om hur världen är beskaffad som vi försöker tolka och förstå nya fenomen och företeelser vi möter, t.ex. i den naturvetenskapliga undervisningen. LÄS MER
12. Kamratbedömning i naturvetenskap på mellanstadiet : formativ återkoppling genom gruppsamtal
Sammanfattning : Kamratbedömning kan ha en positiv effekt på elevers lärande. För att uppnå denna positiva effekt måste elever kunna ge återkoppling till sina kamrater och även ta emot återkoppling från sina kamrater. Elever måste också kunna använda den återkoppling som de får. LÄS MER
13. Black & white or shades of grey : teachers perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching
Sammanfattning : Avhandlingen utforskar lärares perspektiv och förhandlingar gällande vilken roll “naturvetenskapens karaktär” (engelska ”nature of science”, NOS) kan spela i grundskolans NO-undervisning. Tidigare forskning har visat att NO-undervisning ofta har ett starkt fokus på naturvetenskapliga begrepp och strukturerade laborationer med ett implicit fokus på ”korrekta svar”. LÄS MER
14. Making science come alive : Student-generated stop-motion animations in science education
Sammanfattning : The availability of digital technology in classrooms does not only increase the possibility for teachers to present content in new visual and dynamic ways. This technology also offers students the opportunity to become cocreators of content in science classrooms. LÄS MER
15. Exploring student collaboration during Data Generation in the Statistics Classroom : An Inferentialist Perspective
Sammanfattning : This dissertation explores student collaboration during data generation in statistics. The first aim is to put the semantic theory of inferentialism to work and develop a theoretical lens for exploring student collaboration during data generation. LÄS MER