Sökning: "Malin Gustafsson"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Malin Gustafsson.

  1. 1. Restoring dipterocarp rainforest diversity : tree regeneration, life-history traits and the light factor

    Författare :Malin Gustafsson; Sveriges lantbruksuniversitet; Sveriges lantbruksuniversitet; []
    Nyckelord :LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Rainforest restoration is an important application in today’s multipurpose management of secondary forests. In the Malaysian state Sabah (Borneo) most forests have been selectively logged, but many still hold potential for high biodiversity and carbon sequestration, as well as future timber production. LÄS MER

  2. 2. Ett eget rum? : Kvinnors organisering möter etablerad politik

    Författare :Malin Rönnblom; Gunnel Gustafsson; Birte Siim; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; kvinnors organisering; jämställdhet; feministisk teori; lokal politik; glesbygd; Political science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to analyse the relationship between women’s organising and established politics in three Swedish municipalities, and by way of this analysis study the construction of gender power orders. In the analysis, special emphasis is put on women’s agency. LÄS MER

  3. 3. Lärare för förändring : att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus

    Författare :Kristina Andersson; Christina Gustafsson; Annica Gullberg; Malin Ideland; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Action research; feminist critique; gender; gender awareness; pre-school teachers; primary school teachers; science education; Aktionsforskning; feministisk kritik; förskollärare; genus; genusmedvetenhet; naturvetenskapernas didaktik; tidigarelärare; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Lärares genusmedvetenhet i relation till naturvetenskaplig verksamhet är fokus för denna avhandling, som belyses genom två studier: en longitudinell aktionsforskningsstudie som genomfördes tillsammans med en grupp förskollärare/lärare och en studie där verksamma förskollärare/lärare under en fortbildningskurs fick tillämpa en genusteori på en verklig klassrumshändelse. Studierna visar att genusarbete är komplicerat eftersom det inbegriper många aspekter av livet och en viktig del av genusmedvetenheten är att förhålla sig till dessa olika aspekter. LÄS MER