Sökning: "Helen T"

Visar resultat 11 - 15 av 15 avhandlingar innehållade orden Helen T.

  1. 11. Om Ösmo socken i Södertörn. Academisk afhandling som med philosophiska facultetens samtycke under inseende af ... Doct. Joh. Henr. Schröder ... för philosophiska graden författad och utgifven af Nils Gustaf Helén af Södermanlands och Nerikes nation till offentlig granskning framställes å Gustavianska lärosalen den 6 maj 1854. p. v. t. f. m., 1

    Författare :Johan Henrik Schröder; Nils Gustaf Helén; Johan Henrik Schröder; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Medeltidens feodalsystem med särskilt fästadt afseende på dess inflytelse uti Sverige. Afhandling som med vidtberömda philosophiska facultetens samtycke under inseende af Wilhelm Eric Svedelius, ... för philosophiska graden författad och utgifven af Lorenz Georg Helén, södermanl. Sparfeldt. stipendiat e. o. cancellist uti kongl. finans departementets expedition till offentlig granskning framställes å den mindre gustavianska lärosalen, den 7 juni 1851 p. v. t. f. m

    Författare :Wilhelm Erik Svedelius; Lorenz Georg Helén; Wilhelm Erik Svedelius; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Feudalism; Feodalism;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Synergi? : En studie av några industriföretag

    Författare :Johan Holtström; Helén Anderson; Per-Olof Brehmer; Sören Kock; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Synergy; merger; acquisition; integration; business relationship; business network; supplier; customer; Synergi; fusion; förvärv; integration; affärsrelation; affärsnätverk; leverantör; kund; Business and economics; Ekonomi;

    Sammanfattning : Synergi är viktigt i samband med fusioner och förvärv. Utgångspunkten är att synergi, i både teori och praktik, används för att skapa olika typer av mervärden. Fusioner och förvärv är frekvent förekommande i företagande och det är många olika aktörer som berörs av sådana förändringar, t.ex. LÄS MER

  4. 14. Strategists – free or bound? : On individuality and typicality among CEOs

    Författare :Anna Larsson; Helén Anderson; Elisabeth Sundin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Strategists; individuality; typicality; institutionalised environments; reflection; Strateger; individualitet; typiskhet; institutionaliserad omvärld; reflektion; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to articulate and describe interpretations/ideas of companies, and to re-contextualize strategists, and to discuss strategists as free or bound, guided by the broader sociological framework framing strategists as individual subjects within an institutionalized (objectified) context of business. This thesis departs from a notion of “companification” in and among organizations as a process of diffusion of institutionalised practices and ideas of companies and raises the question of how practicing strategists interpret companies in an institutionalised environment (business society). LÄS MER

  5. 15. Att sluta från början. Tidigmodern läsning och folkbokens receptionsestetik

    Författare :Rikard Wingård; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; early modern reading; reception theory; reception aesthetics; history of literary criticism; book history; bibliography; literacy; orality; Swedish early modern literature; Volksbücher; Chapbooks; Bibliothèque Bleue; Seven sages of Rome; Helen of Constantinople; Fortunatus; Apollonius of Tyre; Theagenes and Chariclia; Till Eulenspiegel; Juan Luis Vives;

    Sammanfattning : The thesis poses the question, why were Volksbücher read and loved by some people in the early modern period and at the same time criticized by others. By doing so three important goals are aimed at : 1 ) to arrive at a better and more stable definition of the concept of the Volksbuch ; 2 ) to develop a better and more adequate reception theory for premodern and early modern culture, readers and literature, than has hitherto been concieved ; 3 ) to get a better understanding of Volksbücher as literary objects, of their mode of expression. LÄS MER