Sökning: "år 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden år 4-6.

  1. 1. Fonologisk utveckling hos barn med otitbenägenhet : En longitudinell studie i åldrarna 3;6 – 5;6 år

    Författare :Helena Stålnacke; Thomas Strandberg; Berth Danermark; Peter Czigler; Malin Wass; Örebro universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Otitis media; language development; phonology; phonological awareness; longitudinal;

    Sammanfattning : Background: Hearing loss can act as a risk factor to poor linguistic development. One type of hearing loss is caused by fluid in the middle ear, a common consequence of acute otitis media (AOM). A number of children have ≥3 episodes of AOM within a 6-month period and are thus classifiedas otitis prones. LÄS MER

  2. 2. Undervisa mot våld. Attityder, läromedel, arbetssätt

    Författare :Tore Möller; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; violence; teacher aids; teacher training; comprehensive school; Attitude research; bullying; Pedagogik; didaktik; Psychology; Psykologi;

    Sammanfattning : The main aim of this study has been to influence the attitudes of students, Grades 4-6, in order that they will become opposed to the use of violence. The entire project was conducted during a full academic 20-credit term, as part of inter- mediate level teachers' training. The purpose of this learning experiment was threefold: 1. LÄS MER

  3. 3. SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet : En studie av lärares tankestilar

    Författare :Sanna Wettergren; Viveca Lindberg; Astrid Pettersson; Anders Jönsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; thought collective; thought style; formative assessment; assessment for learning; mathematical knowing; professional development; tankekollektiv; tankestil; formativ bedömning; matematikkunnighet; kollegialt lärande; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för svensk grundskola har enskilda lärare varit betrodda med en högre grad av autonomi än lärare i många andra europeiska länder. Exempelvis har lärare givits ett stort ansvar att bedöma och betygssätta elevers kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Hormonal factors in rheumatoid arthritis – Their impact on disease risk and severity

    Författare :Mitra Pikwer; Internmedicin - epidemiologi; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Rheumatoid arthritis Hormonal factors;

    Sammanfattning : Rheumatoid arthritis (RA) is 4-6 times more common in women than men during the fertile years. For women, the incidence peaks shortly after menopause, and for men the risk is greater with higher age, when androgen levels drops. LÄS MER

  5. 5. Long-Term Ongoing Structured Support in Early Stage of Dementia: A Family Affair

    Författare :Annika Kjällman Alm; Ove Hellzen; Karl-Gustav Norbergh; Annica Kihlgren; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :Dementia; Next of kin; Relationships; Support group;

    Sammanfattning : Demenssjukdomar drabbar mer än 35 miljoner människor världen över, en summa som kommer att fördubblas vart tjugonde år.   Demens är en global störning av intellektuella funktioner: förmågan att minnas försämras, och förmågor som att orientera sig i tid och rum, språklig förmåga, tankeprocesser som att gå från tanke till handling, problemlösande, utföra saker praktiskt och känna igen föremål. LÄS MER