Sökning: "icke"

Visar resultat 1 - 5 av 1540 avhandlingar innehållade ordet icke.

  1. 1. Blinda personers icke-verbala kommunikation : studier om kroppsspråk, icke-verbal samtalsreglering och icke-verbala uttryck

    Författare :Anna-Karin Magnusson; Gunnar Karlsson; Hydén Lars-Christer; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Blindness; non-verbal; body language; conversation regulation; body expressions; paralinguistic expressions; experience; phenomenology; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to deepen the understanding of grown-up blind people’s non-verbal communication, including body expressions and paralinguistic (voice) expressions. More specifically, the thesis includes the following three studies: Blind people’s different forms of body expressions, blind people’s non-verbal conversation regulation and blind people’s experience of their own non-verbal expressions. LÄS MER

  2. 2. Icke-medborgarskapets urbana geografi

    Författare :Helena Holgersson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Icke-medborgare; asylsökande; postindustriella städer; city branding; segregation; socialdemokratisk välfärdsregim; walk-alongs; mentala kartor;

    Sammanfattning : The object of investigation in this dissertation is the living conditions of refused asylum seekers in Sweden. More specifically, it is an ethnographic study of how a group of people organize their lives in Gothenburg under the threat of deportation. LÄS MER

  3. 3. Ännu icke godkänt : lärares sätt att erfara betygssystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen

    Författare :Bengt Selghed; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Betygsättning; grundskolan; Sverige; Målrelaterade betyg; Grundskollärare; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; betygsättning-historia-Sverige; betygsättning-attityder till; grundskolan-Sverige; lärare-attityder-Sverige;

    Sammanfattning : This thesis reports results from a study that focuses on how teachers experience the criterion-referenced grading system and how they say they use it in their professional work. The empirical study was carried out as semi-structured audiotaped interviews with thirty qualified teachers, in the subjects English, Maths and Swedish. LÄS MER

  4. 4. Attityder till barnfrihet : (Icke-)reproduktionens betydelse

    Författare :Ylva Nettelbladt; Ilkka Henrik Mäkinen; Sandra Torres; Helen Peterson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; voluntary childlessness; attitudes; factor analysis; value of children; pronatalism; childfree; parenthood; reproduction; non-reproduction; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : This thesis is a study in attitudes towards voluntary childlessness. The specific aim is to investigate attitudes towards voluntary childlessness in a society with pronatalist values: how are they structured and how can the structure be interpreted in the Swedish context? As inspiration and theoretical framework the theory of “the value of children”, that was developed by Lois W. LÄS MER

  5. 5. Lyssnandets praktik : Medborgardialog, icke-vetande och förskjutningar

    Författare :Sofia Wiberg; Karin Bradley; Jonathan Metzger; Jonna Bornemark; Maria Hellström Reimer; KTH; []
    Nyckelord :citizen participation; political listening; unknowing; practical knowledge; ratio; intellectus; pactivity; medborgardialog; politiskt lyssnande; icke-vetande; praktisk kunskap; ratio; intellectus; paktivitet; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : I dialogforskning och planeringspraktik pekas det ofta på vikten av att skapa fler forum för att ”ge röst” till invånargrupper i syfte att skapa mer politiskt jämlika processer, stärka demokrati och social hållbarhet (Abrahamsson, 2015) samtidigt som mindre fokus sätts på de praktiker och vanor som avgör vad som kan höras. Det är en omöjlighet att lyssna på allt, ett lyssnande innebär därmed alltid ett sorterande där vissa saker får utrymme och annat blir bortsorterat (Palmås och von Bush, 2015). LÄS MER