Sökning: "hållbar utveckling en studie"

Visar resultat 1 - 5 av 73 avhandlingar innehållade orden hållbar utveckling en studie.

  1. 1. Överläggningar om hållbar utveckling : En studie av studiecirkelsamtal

    Författare :Martin Lundberg; Staffan Larsson; Lisbeth Eriksson; Gunnar Sundgren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Deliberative democracy; deliberations; study circle; sustainable development; Deliberativ demokrati; överläggningar; studiecirkel; hållbar utveckling; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Studiecirkeln är en pedagogisk praktik som tillskrivs en roll i den svenska demokratin. Studiecirkelns genomförande svarar väl mot en demokratisk praktik som framställs i deliberativ demokratiteori. Avhandlingens idé är att belysa deliberativ demokratiteori med empiri. LÄS MER

  2. 2. Om överläggande samtal och hållbar utveckling : en studie av deliberativ demokrati

    Författare :Martin Lundberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :deliberativ demokrati; hållbar utveckling; överläggande samtal; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Den vetenskapliga diskussionen om demokratins innebörd har i vår tid ofta rört begreppet "deliberativ demokrati". Detta är en demokratiuppfattning som understryker åsiktsbildning på gräsrotsnivån. Idén är ett människor samtalar under tvångsfria former och utvecklar en åsikt genom samtalet. LÄS MER

  3. 3. Solidaritet och utbildning för hållbar utveckling : En studie av förväntningar på och förutsättningar för miljömoraliskt lärande i den svenska gymnasieskolan

    Författare :Tomas Torbjörnsson; Lena Molin; Leif Östman; Niclas Månsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education for sustainable development; solidarity; future dimension; values; environmental attitudes.; Solidaritet; hållbar utveckling; gymnasieskolan; attityder; värden; framtidsorientering; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The comprehensive ambition of the present thesis was to acquire knowledge about expectations on and preconditions for environmental moral learning within the education for sustainable development (ESD) in the Swedish upper secondary school. The expectations on ESD were explored by examining the description of “sustainable development” in the curriculum, and the prerequisites were examined by analysing environmental attitudes, commitments, and actions of 18-year-old students. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla mellanstadieelevers kritiska och temporala tänkande : En lärandeverksamhetsteoretisk studie rörande hållbar utveckling

    Författare :Henning Bengtsson; Inger Eriksson; Cecilia Lundholm; Johan Öhman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learning activity; sustainable development; young pupils; critical thinking; temporal thinking; perspectives; activity theory; relational agency; contradictions; problem identification; learning models; phenomenography; critical aspects; object of learning; ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Social Sciences Education;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate what critical and temporal thinking can mean for younger students (aged 9-10) that requires the adoption of various perspectives in the context of sustainable urban planning, and how such knowing can be orchestrated in joint theoretical exploration work. A particular area of interest is the concept of contradictions (as used in activity theory) as a potential didactic tool for the subject, i. LÄS MER

  5. 5. Lokal Agenda 21 för hållbar utveckling : en studie av miljöfrågan i tillväxtsamhället

    Författare :Björn Forsberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sustainable development; economic growth; Local Agenda 21; economism; ecological modernisation; social ecology; dialectic; ecological compromises;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to analyse sustainable development as a political challenge at the local level of governance. It explores how local organisation for sustainable development (LA21, a short form of local Agenda 21) is influenced by economic conditions in contemporary society, as well as the specific conditions in the local context. LÄS MER