Sökning: "barnperspektiv i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden barnperspektiv i förskolan.

  1. 1. Språkspel i förskolan : uppfostran vid matbordet

    Författare :Jenny Norman; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : I pedagogers vardagsspråk med barn finns grunden till att barns tankar och språk växer fram. Med utgångspunkt från förskolans mål i Läroplanen (Lpfö-98) och ett antal videoobserverade samtal mellan pedagog och barn studeras och analyseras hur barn uppfostras under måltiden. LÄS MER

  2. 2. Demokratiuppdrag i förskolan

    Författare :Katarina Ribaeus; Annica Löfdahl Hultman; Nina Thelander; Gunilla Halldén; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Democratic education; preschool; participation; children’s rights; democratic events; children’s influence; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of the study was to explore the democratic mission of the preschool as expressed in the preschool teachers’ talk and practical work and also through the children’s actions. The goal was to acquire new knowledge about how the democratic mission is carried out in preschool practice and what democratic subjects are supported and developed by the preschool teachers. LÄS MER

  3. 3. Iscensätta barnperspektiv : Före, under och efter Barnahusbesök

    Författare :Maria Kläfverud; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barnahus; barnperspektiv; barn som brottsoffer; trygghetspersoner; iscensättning; förflyttning mellan roller; Barnahus; child perspective; children as crime victims; support persons trygghetspersoner ; staging; micro role transitions;

    Sammanfattning : Barnahus in Sweden exist to improve investigations and the collaboration between public agencies when children are suspected being victims of physical and/or sexual abuse. Barnahus are multi-agency collaborations that bring together local authority child welfare services, the police, public prosecutors, paediatric medicine, forensic medicine, and child- and adolescent psychiatry in a child-friendly setting. LÄS MER

  4. 4. Nuets didaktik : förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta

    Författare :Agneta Jonsson; Ingrid Pramling Samuelsson; Pia Williams; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; läroplan; arbetsformer;

    Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Nuets didaktik : förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta

    Författare :Agneta Jonsson; Ingrid Pramling Samuelsson; Pia Williams; Barndom Lärande och Utbildning; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER