Sökning: "Yrkesutbildning"
Visar resultat 36 - 40 av 56 avhandlingar innehållade ordet Yrkesutbildning.
36. Att samtala om texter: från träteknik och svetsteori till antikens myter : Textsamtalets möjligheter som närmaste zon för läsutveckling i en klass på gymnasiets industritekniska program
Sammanfattning : This doctoral dissertation reports on results from case studies of how text-talks in a Swedish upper secondary school vocational programme, function as a zone of proximal development for reading. The aim was to investigate how text-talks function as a basis for discussion about the text content and thereby have a potential for developing understanding for the subject-specific text content in the subjects of Carpentry Technology, Welding Technology and Swedish in one class in the first year of the Industrial Technology Programme. LÄS MER
37. Vocational Teachers’ Professional Competence at the Intersection of Two Regimes of Competence : The case of Sweden
Sammanfattning : The high demand for vocational teachers in Vocational Education and Training (VET) in Sweden has led to their recruitment in the early stages of vocational teacher studies. Entering into this new community of practice, vocational teachers tend to bring in experience from their previous occupational practice. LÄS MER
38. Swedish Match? Education, Migration and Labor market Integration in Sweden
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att analysera och undersöka utbildningens roll för både immigranter och deras barn när det gäller att säkra en plats på den svenska arbetsmarknaden. Med andra ord handlar avhandlingen om relationen mellan utbildning och arbete. LÄS MER
39. Lärande under samma hatt : mästarens, gesällens och lärlingens bekantgörandelära och lärandelära i aktion
Sammanfattning : Vår tids yrkesutbildning har sin grund i den förändrade utbildningssituation som uppstod i och med skråväsendets upphörande. En utredning kom 1912 med förslag som ledde till utbildningsreformer 1918, 1921 och 1941 vilka bland annat innebar att yrkesskolor inrättades och tekniska elementarskolor omorganiserades till tekniska fackskolor. LÄS MER
40. Hur allt smälter samman i handlingens centrum : En yrkesämnesdidaktisk studie av transformation, variation och interaktion i svetsundervisning
Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats är en yrkesämnesdidaktisk studie som behandlar praktiska lärandemoment på det industritekniska programmet, med inriktning svetsteknik.Det övergripande syftet med licentiatuppsatsen är att bidra med kunskap om undervisnings- och lärandeprocesser när lärare systematiskt transformerar ämnesinnehåll och yrkeskunnande till svetsundervisning. LÄS MER