Sökning: "Måltidskunskap"

Visar resultat 11 - 15 av 18 avhandlingar innehållade ordet Måltidskunskap.

  1. 11. Måltidsgörarens utmaningar : komplexiteten i det medvetna måltidsgörandet

    Författare :Cecilia Magnusson Sporre; Inger M. Jonsson; Marianne Pipping Ekström; Håkan Jönsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; etisk reflektion; FAMM; gastronomisk diskurs; gastronomisk utbildning; komplexitet; medveten måltid; mjuka värden; offentlig måltid; Måltidskunskap; Culinary Arts and Meal Science;

    Sammanfattning : I denna avhandling synliggörs måltidsgörarna, en omfångsrik grupp med skilda kompetenser och yrkesprofessioner. Det gemensamma är att alla är delaktiga i måltidsgörandet genom planering, tillagning och service av måltider serverade i olika verksamheter. LÄS MER

  2. 12. Sensory, attitudinal, and contextual aspects of the meal : health implications and connections with risk factors for coronary heart disease and obesity

    Författare :Erika Rapp [Nordin]; Åsa Öström; Inga-Britt Gustafsson; Judith Annett; Inger M. Jonsson; Mai-Lis Hellénius; Örebro universitet; []
    Nyckelord :Abdominal fat; Basic tastes; Bitterness; BMI; Coronary heart disease; Dietary fat content; Eating context; Food; HDL-cholesterol; Health promotion; Intervention; Meal; Perception; Preference; PROP; Beska; BMI; Bukfetma; Fetthalt; Grundsmaker; HDL-kolesterol; Hjärtinfarkt; Hälsa; Intervention; Mat; Måltidsmiljö; Preferens; PROP; Sensitivitet; Culinary Arts and Meal Science; Måltidskunskap; Måltidskunskap; Culinary Arts and Meal Science;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet var att undersöka mat- och måltidsrelaterade faktorer som bidragande orsak till övervikt och hjärt-kärlsjukdom.I en sensorisk studie jämfördes individer som insjuknat i hjärtinfarkt med en frisk kontroll-grupp med avseende på preferens för mat med hög respektive låg fetthalt, smakkänslighet för grundsmakerna (surt, beskt, salt, sött, umami och metalliskt) samt det beska ämnet 6-n-propylthiouracil (PROP). LÄS MER

  3. 13. Food and beverage combinations : Sommeliers' perspectives and consumer patterns in Sweden

    Författare :Henrik Scander; Agneta Yngve; Richard Tellström; Nicklas Neuman; Celia Monteagudo Sanchez; Johanna Mäkelä; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Bourdieu; craft drinks; food pairing; meal; restaurant; riksmaten; sommelier; practice theory; Måltidskunskap; Culinary Arts and Meal Science;

    Sammanfattning : As beverage intake can play an important part of choosing a healthy diet, it is important to increase awareness of the contribution of beverages to overall energy intake for consumers.The professional sommelier has for a long time served as a cultural intermediary, providing guests with good food and beverage combinations. LÄS MER

  4. 14. Consuming and Communicating Fruit and Vegetables : A Nation-Wide Food Survey and Analysis of Blogs among Swedish Adults

    Författare :Anna-Mari Simunaniemi; Margaretha Nydahl; Agneta Andersson; Helena Sandberg; Liisa Valsta; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :fruit and vegetables; 24-h recall; food frequency questionnaire; discourse analysis; cluster analysis; communication; blogs; Culinary Arts and Meal Science; Måltidskunskap; Kostvetenskap; Food; Nutrition and Dietetics;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to investigate fruit and vegetable (F&V) consumption among Swedish adults and to use F&V-related perceptions for audience segmentation. Further, the aim was to identify motives and approaches of F&V bloggers, as well as to analyze F&V-related online discourses. LÄS MER

  5. 15. If I can taste it, I want it... : sensory marketing in grocery retail stores

    Författare :Johan Swahn; Åsa Öström; Micael Dahlén; Örebro universitet; []
    Nyckelord :detaljhandel; konsumentbeteende; marknadsföring; reklam; semantik; sensorik; sensoriska beskrivningar; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Culinary Arts and Meal Science; Måltidskunskap; Måltidskunskap; Culinary Arts and Meal Science;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Vidare undersökts om denna marknadsföring har någon effekt på konsumenternas val av produkt. LÄS MER