Sökning: "Gunnar Höst"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden Gunnar Höst.

  1. 1. Engineering carbonic anhydrase for highly selective ester hydrolysis

    Författare :Gunnar Höst; Bengt-Harald Jonsson; Lars-Göran Mårtensson; Per Berglund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; carbonic anhydrase; specificity; hydrolysis; rational design; protein engineering; plasmodium falciparum; Bioengineering; Bioteknik;

    Sammanfattning : I denna avhandling presenteras arbete utfört med enzymet humant karboanhydras II (HCAII). Enzymer är en typ av proteiner som accelererar (katalyserar) kemiska reaktioner, vilket är nödvändigt för allt levande. Den naturliga funktionen för HCAII är att katalysera omvandlingen av gasen koldioxid till vätekarbonat, som är löslig i vätska. LÄS MER

  2. 2. Evolving germs – Antibiotic resistance and natural selection in education and public communication

    Författare :Gustav Bohlin; Lena A. E. Tibell; Gunnar Höst; Jörg Zabel; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; natural selection; antibiotic resistance; visualizations; content analysis; threshold concepts; scientific literacy; media analysis;

    Sammanfattning : Bacterial resistance to antibiotics threatens modern healthcare on a global scale. Several actors in society, including the general public, must become more involved if this development is to be countered. The conveyance of relevant information provided through education and media reports is therefore of high concern. LÄS MER

  3. 3. Tekniklärares attityder till teknikämnet och teknikundervisningen

    Författare :Nordlöf Charlotta; Jonas Hallström; Gunnar Höst; Peter Gustafsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; technology education; attitudes; technology teachers; self-efficacy; context dependency; teknikdidaktik; teknikundervisning; teknik; attityder; tekniklärare; self-efficacy; kontextberoende;

    Sammanfattning : Skolforskning i allmänhet visar på att läraren är viktig, läraren är faktiskt en av de viktigaste faktorerna för elevernas framgång. Läraren är betydelsefull både när det gäller elevernas prestationer och deras attityder. LÄS MER

  4. 4. Lärares transformering av teknikämnet : Om lärares attityder till ämnet och syn på teknisk kunskap i teknikundervisningen

    Författare :Charlotta Nordlöf; Jonas Hallström; Gunnar Höst; Arnold Pears; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technology education; Technology; Teachers; Attitudes; Knowledge; Transformation; Teknikundervisning; Teknik; Lärare; Attityder; Kunskap; Transformering;

    Sammanfattning : En lärare behöver i sitt arbete göra val och fatta beslut som påverkar vilken undervisning eleverna får möta. Skolämnet teknik, som är ett av grundskolans obligatoriska ämnen redan från lågstadiet, har sina specifika förutsättningar och traditioner. LÄS MER

  5. 5. Visualizing the abyss of time : Students’ interpretation of visualized deep evolutionary time

    Författare :Jörgen Stenlund; Konrad Schönborn; Lena Tibell; Gunnar Höst; Camillia Matuk; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Deep evolutionary time; Visualization; Evolution; Science Education; Djup evolutionär tid; Visualiseringar; Naturvetenskapernas didaktik;

    Sammanfattning : The immense time scales involved in Deep evolutionary time (DET) is a threshold concept in biology and interpreting temporal aspects of DET is demanding. DET is communicated through various visualizations that include static two-dimensional representations, low interactivity animations, as well as high interactivity interfaces. LÄS MER