Sökning: "pedagogik ikt"
Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden pedagogik ikt.
1. "Det handlar om ett värdigt liv" : människor med funktionshinder införlivar IKT i sina vardagliga liv
Sammanfattning : Studien fokuserar på människor med funktionshinder och hur de kan påverka sin livssituation med informations- och kommunikationsteknologin (IKT) som verktyg. Människor med funktionshinder ses i många sammanhang som om de vore en enhetlig grupp utan att man beaktar att funktionshinder är en av de samhälleliga skillnader som, liksom ålder, kön, klass, geografisk region etc. LÄS MER
2. Online teaching practices : Sociomaterial matters in higher education settings
Sammanfattning : The aim of this study was to describe and analyse online teaching practices in the Swedish higher education context. The study had an online ethnographic approach and was based on empirical data on the teaching in two university courses. LÄS MER
3. Elevers interaktiva lärande vid problemlösning i grupp : En processtudie
Sammanfattning : This study gives an account of a teaching situation in the eighth grade with 20 student's aged 14-15. The students have worked with a scientific problem focussed on the greenhouse effect and the earth's global warming, based on a problem solving and information seeking way of working in groups. LÄS MER
4. Upplevelser av kommunikation och lärande i datorbaserad miljö : en fallstudie och dess konsekvenser för undervisning med IKT som hjälpmedel inom lärarutbildningen
Sammanfattning : I denna licentiatavhandling studeras studenters, lärarutbildares och lärares upplevelser av att kommunicera i datorbaserad miljö. Enligt olika studier inom området är användningen av IKT (informations- och kommunikationsteknik) på hög-skolor och universitet alltför begränsad. LÄS MER
5. Knowledge at play. Studies of games as members’ matters : Kunskap genom spelande. Studier av digitala spel och spelande som kunskapsdomän
Sammanfattning : On a general level, this thesis seeks some answers to the broad question of what one can learn from digital games. With an analytical approach informed by ethnomethodology, the main thrust of the work is an exploration of members’ matters in the area of games and gaming. LÄS MER