Sökning: "pedagogik ikt"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden pedagogik ikt.

  1. 1. "Det handlar om ett värdigt liv" : människor med funktionshinder införlivar IKT i sina vardagliga liv

    Författare :Åsa Gardelli; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Engineering Psychology; Teknisk psykologi; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på människor med funktionshinder och hur de kan påverka sin livssituation med informations- och kommunikationsteknologin (IKT) som verktyg. Människor med funktionshinder ses i många sammanhang som om de vore en enhetlig grupp utan att man beaktar att funktionshinder är en av de samhälleliga skillnader som, liksom ålder, kön, klass, geografisk region etc. LÄS MER

  2. 2. Online teaching practices : Sociomaterial matters in higher education settings

    Författare :Karin Bolldén; Madeleine Abrandt Dahlgren; Ann-Marie Laginder; Åsa Mäkitalo; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Practice theory; sociomaterial; ICT; distance education; e-learning; online ethnography; internet research; higher education; virtual worlds; LMS; VLE; Praktikteori; sociomaterialitet; IKT; distansutbildning; e-lärande; onlineetnografi; internetforskning; högre utbildning; virtuella världar; LMS; VLE;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe and analyse online teaching practices in the Swedish higher education context. The study had an online ethnographic approach and was based on empirical data on the teaching in two university courses. LÄS MER

  3. 3. Elevers interaktiva lärande vid problemlösning i grupp : En processtudie

    Författare :Anders Jakobsson; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social constructivistic theory; science; problem solving in groups; learning attitudes; greenhouse effect; cognitive and knowledge development; collaboration; socio-cultural theory.; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; pedagogisk metodik;

    Sammanfattning : This study gives an account of a teaching situation in the eighth grade with 20 student's aged 14-15. The students have worked with a scientific problem focussed on the greenhouse effect and the earth's global warming, based on a problem solving and information seeking way of working in groups. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser av kommunikation och lärande i datorbaserad miljö : en fallstudie och dess konsekvenser för undervisning med IKT som hjälpmedel inom lärarutbildningen

    Författare :Kathe Ottosson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärarutbildning-- Sverige; Informationsteknik; Datorstödd undervisning; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna licentiatavhandling studeras studenters, lärarutbildares och lärares upplevelser av att kommunicera i datorbaserad miljö. Enligt olika studier inom området är användningen av IKT (informations- och kommunikationsteknik) på hög-skolor och universitet alltför begränsad. LÄS MER

  5. 5. Knowledge at play. Studies of games as members’ matters : Kunskap genom spelande. Studier av digitala spel och spelande som kunskapsdomän

    Författare :Ulrika Bennerstedt; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital games; collaborative gaming; gameplay; learning; skill; transfer; coordinated action; professionalization; game education; assessment; institutionalization; gaming literacy; ethnomethodology;

    Sammanfattning : On a general level, this thesis seeks some answers to the broad question of what one can learn from digital games. With an analytical approach informed by ethnomethodology, the main thrust of the work is an exploration of members’ matters in the area of games and gaming. LÄS MER