Sökning: "litteratur didaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 73 avhandlingar innehållade orden litteratur didaktik.

  1. 21. Låt romanen komma in – Transformativt lärande i gymnasieskolans litteraturundervisning

    Författare :Björn Bradling; Ylva Lindberg; Anette Svensson; Caroline Graeske; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; literature teaching and learning; transformative learning; phronesis; ‘didactic potential’; estrangement effect; Verfremdungeffekt; upper secondary school; John Ajvide Lindqvist;

    Sammanfattning : “Låt romanen komma in – Transformativt lärande i gymnasieskolans litteraturundervisning“ är en litteraturdidaktisk studie i forskningsämnet pedagogik som tar syftestexten för litteraturundervisningen i det gymnasiala svenskämnet som utgångspunkt. Genom en förstudie där elva svensklärare och en skolbibliotekarie samtalar i fokusgrupper riktas projektet mot sitt huvudfokus som är en läsloggsintervention där 31 elever i gymnasiekursen Svenska 3 läser John Ajvide Lindqvists “Låt den rätte komma in” (Ordfront, 2004/2015). LÄS MER

  2. 22. Hembygd, natur och lärande i Anna Maria Roos och Elsa Beskows/Herman Siegvalds skönlitterära läseböcker för småskolan 1912-1937

    Författare :Malin Drugge; Torsten Pettersson; Anna Nordlund; Johannes Westberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Bortom ödelandet : En studie i Stina Aronsons författarskap

    Författare :Caroline Graeske; Margaretha Fahlgren; Petra Broomans; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Literature; gender; historical context; literary field; narrative technique; idiom; aesthetics; ethics; Litteraturvetenskap; Stina Aronson; Literature; Litteraturvetenskap; Literature; litteraturvetenskap; Svenska med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : This thesis deals with the writing of Stina Aronson. The main objective is to study how Aronson (1892–1956) developed as a writer in a contempory cultural context, as well as to revise the image of Aronson as a provincial writer. LÄS MER

  4. 24. Peter Pohls litterära projekt : en tematisk studie med utgångspunkt i debutromanen Janne, min vän

    Författare :Monica Nordström-Jacobsson; Anders Pettersson; Lena Kjersén Edman; Lena Kåreland; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pohl; literary project; friendship; childhood; adolescence; vulnerability; voice; story telling; class; Literature; Litteraturvetenskap; Svenska med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : In his literary works, the Swedish author Peter Pohl (b. 1940) persistently deals with the issue of friendship which is described as a source of joy and consolation as well as a cause for difficulties and pain. LÄS MER

  5. 25. "Jag kommer ur den frusna världen" : Sandro Key-Åbergs diktning 1947-1965

    Författare :Sven Nyberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; poetic modernism; the 50s; the early 60s; deformation; outsider; fascination with death; Birger Sjöberg; Harry Martinson; Gunnar Ekelöf; Elmer Diktonius; Samuel Beckett; Key-Åberg; Sandro; 1922-1991; Svenska med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : Sandro Key-Åberg is one of the most important poets in post-war Swedish literature. The purpose of this thesis is to illuminate and comment on Key-Åberg's literary work from his debut in the anthology Ny Lyrik 1947 to O Scenprator (1965). LÄS MER