Sökning: "literary value"

Visar resultat 16 - 20 av 40 avhandlingar innehållade orden literary value.

  1. 16. Glaspärlespelaren : Nya världar, etik och androcentrism i Peter Nilsons science fiction-romaner

    Författare :Britt Johanne Farstad; Malin Isaksson; Michael Godhe; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Science Fiction; Ethics; Androcentrism; The Glass Bead Gamer; Aleatoric; Teleological; Archetypes; Gendermodels; Logosvision; Science fiction; etik; androcentrism; glaspärlespelare; aleatorisk; teleologisk; arketyper; genusteori; logosvision; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis focuses on Peter Nilson’s (1937-1998) science fiction texts, and particularly on how narrative themes and structures in these texts are related to science as well as to the literary tradition of science fiction (SF). The primary texts are the novels Arken (The Ark, 1982), Äventyret (The Adventure, 1989), Rymdväktaren (The Space Guard, 1995), Nyaga (1996) as well as the short story “Kvinnan som ville ha barn med döden” (The Woman Who Wanted a Child With Death, 1987). LÄS MER

  2. 17. Alfabetets användning : Konkret poesi och poetisk artefaktion i svenskt 1960-tal

    Författare :Jesper Olsson; Kerstin Dahlbäck; Tania Ørum; Anders Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Concrete poetry; Artifice; Materiality; Media technologies; Visual poetry; Sound. Noise; Cybernetics; The Sixties; Öyvind Fahlström; Jarl Hammarberg; Åke Hodell; Bengt Emil Johnson; Leif Nylén; Carl Fredrik Reuterswärd; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : The subject of this dissertation is the so-called concrete poetry that was written in Sweden during the 1960s and, to a small extent, in the 1950s, by Öyvind Fahlström, Jarl Hammarberg, Åke Hodell, Bengt Emil Johnson, and others. The study is focused on a discussion of the forms and the ways of writing that were explored, but it also gives an account of the aesthetic-historical context – of the expanded field of the arts in the 1960s, of the early avant-garde, of related forms of writing in earlier literature, such as pattern poetry. LÄS MER

  3. 18. Litteraturstudiets legitimeringar : analys av skrift och bild i fem läromedel i litteratur för gymnasieskola

    Författare :Christoffer Dahl; Kristianstad University; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to identify the dominant legitimations of literature study in five literature textbooks for the upper secondary school in Sweden and how these legitimations are realized textually and visually. Focusing on paratexts (covers and preface), text–image relations, the representation of authorship and genre the analysis draws theoretically and methodologically upon multimodality, discourse analysis and genre theory. LÄS MER

  4. 19. Att slås till insikt : Hjalmar Bergmans roman Clownen Jac

    Författare :Sten Wistrand; Lars-Åke Skalin; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Swedish literature; narrative structure; Künstlerroman; Hjalmar Bergman; Clownen Jac; litteraturvetenskap; Literature; Litteraturvetenskap; Litteraturvetenskap; Literature;

    Sammanfattning : This study deals with Hjalmar Berman´s last novel, Clownen Jac (Engl. transl. Jac the Clown), written, broadcast, and published in 1930. LÄS MER

  5. 20. Litteraturens mått : politiska implikationer av litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete

    Författare :Gustav Borsgård; Anders Öhman; Sven Anders Johansson; Magnus Persson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Teaching literature; citizenship education; democracy; didactics; entrepreneurship; subjectivity; ideology; neoliberalism; measurability; Litteraturundervisning; skönlitteratur; medborgarfostran; värdegrund; demokrati; litteraturdidaktik; entreprenörskap; subjektivitet; ideologi; nyliberalism; mätbarhet; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka politiska implikationer av idén om litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete i förhållande till det ideal om mätbar kunskap som präglar samtidens utbildningspolicydiskurser. Det som står i fokus är 2011 års gymnasiereform, som tolkas mot bakgrund av en genomgripande förändring av den globala och europeiska utbildningspolicydiskursen från och med millennieskiftet. LÄS MER