Sökning: "learning everyday life training"

Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade orden learning everyday life training.

  1. 1. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER

  2. 2. Att skapa mål och mening i vakuumland : Om socialt arbete i en kommunal arbetsmarknadsinsats för unga

    Författare :Daniel Olof Wiedel; Martin Molin; Urban Markström; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Activation; Municipal labour market units; social work; ethnography; organization; interactions; adolescents; Aktivering; Kommunala arbetsmarknadsinsatser; socialt arbete etnografi; organisering; interaktioner; unga; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om det sociala arbetet inom en kommunal arbetsmarknadsinsats för unga (16–29 år). Avhandlingens syfte är att beskriva och förstå hur socialarbetare, som arbetar i en arbetsmarknadsinsats för unga, tolkar och använder ungas erfarenheter och önskningar i relation till organisatoriska villkor. LÄS MER

  3. 3. Adaptation and learning in postural control

    Författare :Fredrik Tjernström; Lund näs- och halssjukdomar Öron-; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Postural control; Adaptation; Learning; Sensory reweighting;

    Sammanfattning : The importance of the ability to use bipedal stance and gait in everyday life cannot be underestimated. Bipedal stance is learned during childhood and constantly adapted to changing circumstances throughout life. Failure to attain and maintain the control of upright posture can have catastrophic consequences. LÄS MER

  4. 4. In case of emergency : Collaboration exercises at the boundaries between emergency service organizations

    Författare :Annika Andersson; Berner Lindström; Eric Carlström; Hans Rystedt; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Exercise; Collaboration; Emergency preparedness; Emergency work; Police; Ambulance; Rescue service; Learning; Boundaries; Arbetsintegrerat lärande; Work Integrated Learning; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Due to the emergent and dynamic nature of incidents, the complexity of emergency work is often referred to as a challenge for learning. Another recurrent challenge in emergency work is that of collaboration at and across established organizational boundaries involving actors with specific types of expertise who are operating under different regulations and responsibilities. LÄS MER

  5. 5. De kan, de vill och de orkar, men... : Studier av närstående till personer drabbade av stroke samt granskning av informationsmaterial från svenska strokeenheter

    Författare :Catarina Wallengren Gustafsson; Birgitta Andershed; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Relatives; stroke; stroke units; printed education materials; learning; Nursing; Omvårdnad; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Aim: The overall purpose of this thesis was to increase the understanding of relatives’ changing life situation during the first six months of a person’s onset of stroke, with focus on learning. Furthermore, the purpose was to evaluate theprinted education materials (PEM) targeted at relatives at Swedish stroke units. LÄS MER