Avancerad sökning

Hittade 4 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Begreppsutveckling, genom imitation, generell assimilation och differentiering. : Hur studenters uppfattningar förändras över tid i en akademisk utbildning

    Författare :Gunilla Petersson; Kerstin Bergqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Alternativa referensramar; begreppsförändring; högre utbildning; läkarutbildning; sjuksköterskeutbildning; intentionell analys; alternative framework; cognitive development; conceptual change; general assimilation; imitation; differentiation; higher education; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att förklara hur begreppsutvecklingsprocessen kan beskrivas i ett konstruktivistiskt perspektiv hos studenter i akademiska utbildningar. De akademiska utbildningarna som ingår i studien är läkar- och sjuksköterskeutbildningen. LÄS MER

  2. 2. Teachers' intention for outdoor education : conceptualizing learning in different domains

    Författare :Birgitta Wilhelmsson; Christina Ottander; Gun Lidestav; Claes Malmberg; Oleg Popov; Gunilla Näsström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :Outdoors; teaching; knowledge; intentions; Bloom s taxonomy; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : In Sweden there is a growing interest among teachers to locate teaching outdoors. This is linked to beliefs about the potential for outdoor environments to reinforce learning, since the encounter with nature becomes more holistic. Outdoors, all the senses are involved in knowledge-building and activity experiences. LÄS MER

  3. 3. Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

    Författare :Helena Persson; Margareta Ekborg; Christina Ottander; Svein Sjøberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : De naturvetenskapliga ämnena i svenska skolan kan undervisas som separata ämnen i kemi, biologi och fysik, men också ämnesintegrerat, d.v.s. tillsammans eller med andra skolämnen. LÄS MER

  4. 4. Between Ourselves : Automatic mimicry reactions as related to empathic ability and patterns of attachment

    Författare :Marianne Sonnby-Borgström; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; neurophysiology; neuropsychology; Neurology; emotion regulation; attachment pattern; empathy; EMG; Key words:Facial mimicry; emotional contagion; Differential and individual psychology; Neurologi; neuropsykologi; neurofysiologi; Differentiell och individuell psykologi;

    Sammanfattning : This thesis investigated emotional communication in experimentally created face-to-face interaction situations. The hypotheses were based on the conception of a process which leads to emotional empathy, assuming that automatic mimicking tendencies are involved in an automatic part of the process. LÄS MER