Sökning: "institutions förändring"

Visar resultat 11 - 15 av 40 avhandlingar innehållade orden institutions förändring.

  1. 11. Konsten att göra barn raka : Ortopedi och vanförevård i Sverige till 1920

    Författare :Lotta Holme; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Orthopaedics; gymnastics; physical therapy; vocational training; care of cripples; social history; philanthrophy; medicine; social policy; Technology and social change; Teknik och social förändring;

    Sammanfattning : This thesis deals with the establishment of orthopaedic medicine and the growth ofthe care of "cripples" in Sweden from the beginning of the 19th century to 1920. Itelucidates medical, social and political factors of this historical process, of whieh thefoundations were the interplay of private and public, medicine and care, and philanthropyand public health care. LÄS MER

  2. 12. Loneliness among older people in the Swedish media : Constructions, discourses and the designation of responsibility

    Författare :Axel Ågren; Elisabet Cedersund; Dimitris Michailakis; Satu Heikkinen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; loneliness; older people; news-press; social constructionism; responsibility; ensamhet; äldre människor; dagspress; social konstruktionism; ansvar;

    Sammanfattning : Feelings of belonging or not belonging to other people are commonly seen as an essential and universal part of human existence. How loneliness is talked about and understood is, however, found to differ depending on historical, cultural and societal contexts. LÄS MER

  3. 13. Ombyggnad pågår : Lunds tekniska högskola och ingenjörsrollens förändring

    Författare :Carl Magnus Pålsson; Avdelningen för idé- och lärdomshistoria; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; educational reform; Higher education; polytechnics; History of philosophy; engineering education; history of ideas; Filosofins historia; idéhistoria;

    Sammanfattning : This study deals with the transformation of institutions of higher technical education in Sweden. It situates those processes in the context of educational reforms during the second half of the 20th century. Lund Institute of Technology, Lunds tekniska högskola (LTH), is focused upon. LÄS MER

  4. 14. The Development of Parliamentarism in Western Europe

    Författare :Simon Davidsson; Statsvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; parlamentarism; partisystem; västeuropa; institutionell förändring; parliamentarism; party systems; Western Europe; institutional change;

    Sammanfattning : This dissertation describes and explains the development of parliamentarism in Western Europe. Defining parliamentarism as an institutional solution in which the government is politically responsible to parliament only, I use country historiography to map out a tug-of-war between parliament and the head of state over the ability to make governments resign or maintain them in office in 11 West European countries since the establishment of national parliaments. LÄS MER

  5. 15. Unga i normalitetens gränsland : Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende

    Författare :Susanne Severinsson; Elisabet Cedersund; Maria Simonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Troubled youth; special education; treatment; discourse analysis; categorization; identity; interpretative repertoire; accountability; Problemungdomar; särskild undervisningsgrupp; hem för vård eller boende; specialpedagogik; stödundervisning; behandling; diskursanalys; kategorisering; identitet; tolkningsrepertoar; accountability; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna studie riktas fokus mot hur samhället ordnar för barns välfärd när de generellt inriktade insatserna inte räcker till. Studien baseras på observationer och intervjuer i tre olika verksamheter för unga i åldern 12-16 år: 1) ett hem för vård eller boende, HVB, med egen skola, 2) en kommunal särskild undervisningsgrupp, f d skoldaghem, och 3) ett HVB för utredning och behandling utan egen skola. LÄS MER