Sökning: "flexibelt lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 15 avhandlingar innehållade orden flexibelt lärande.

  1. 6. Vision-Based In-Hand Manipulation with Limited Dexterity

    Författare :Silvia Cruciani; Danica Kragic; Joris De Schutter; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : In-hand manipulation is an action that allows for changing the grasp on an object without the need for releasing it. This action is an important component in the manipulation process and helps solving many tasks. Human hands are dexterous instruments suitable for moving an object inside the hand. LÄS MER

  2. 7. Kompetens och kompetensutveckling i omsorgsarbete : Synen på kompetens och lärande – i spänningsfältet mellan samhälleliga förutsättningar och organisatoriska villkor

    Författare :Maria Bennich; Lennart Svensson; Bodil Ekholm; Cecilia Henning; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling med syfte att studera om synen på kompetens är relaterad till lärmiljön och strategier för kompetensutveckling. Parallellt med syftet har jag analyserat och diskuterat kompetensutveckling ur ett samhälleligt och interorganisatoriskt perspektiv. LÄS MER

  3. 8. Flexibility in knowing school mathematics : In the contexts of a Swedish and an Indian school class

    Författare :Ingrid Dash; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics education; compulsory school; Sweden; Orissa; India; flexibility in knowing; modes of knowing; authorship; agency; phenomenography; contextual analysis; intercultural perspective;

    Sammanfattning : A central question in mathematics education research concerns understanding. The main objective of the present thesis has been to obtain insights into flexible modes of knowing in school mathematics in two school class contexts, and how these relate to modes of being a learner in these contexts, with specific focus on learners’ flexible ways of discerning parts and delimiting wholes, and how they understand part- and whole-relationships while doing mathematics. LÄS MER

  4. 9. Styrning av lokala integrationsprogram : Institutioner, nätverk och professionella normer inom det svenska flyktingmottagandet

    Författare :Martin Qvist; Maritta Soininen; Magnus Dahlstedt; Göran Sundström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Integration policy; refugee reception; governance; institutions; networks; professional norms; isomorphism; public administration; Integrationspolitik; flyktingmottagande; styrning; institutioner; nätverk; professionella normer; isomorfism; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker vilken inverkan styrning som ”governance” och interorganisatorisk samverkan har på lokala integrationsprogram inom det svenska flyktingmottagandet. Fokus ligger på att studera hur organisationer på lokal nivå förhåller sig till ett institutionellt förändringstryck om att etablera ett interorganisatoriskt och arbetsmarknadsinriktat program. LÄS MER

  5. 10. Learning in the Loop : On Neural Network-based Model Predictive Control and Cooperative System Identification

    Författare :Rebecka Winqvist; Bo Wahlberg; Cristian R. Rojas; Axel Ringh; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Learning; Model Predictive Control; System Identification; Optimal Transport; Inlärning; Modellprediktiv reglering; Systemidentifiering; Optimal transport; Electrical Engineering; Elektro- och systemteknik;

    Sammanfattning : Inom reglerteknik har integrationen av maskininlärningsmetoder framträtt som en central strategi för att förbättra prestanda och adaptivitet hos styrsystem. Betydande framsteg har gjorts inom flera viktiga aspekter av reglerkretsen, såsom inlärningsbaserade metoder för systemidentifiering och parameterskattning, filtrering och brusreducering samt reglersyntes. LÄS MER