Sökning: "dator spel"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden dator spel.

  1. 1. Ungdomars användning av dator, internet och mobiltelefon - Konsekvenser för vardagslivets geografiska dimensioner

    Författare :Eva Thulin; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med denna rapport är att undersöka hur ungdomar i sin vardag använder sig av olika former av informations- och kommunikationsteknologi (IKT: dator, internet, mobil och fast telefon) och hur användningen påverkar vardagslivets geografiska dimensioner. Dessa dimensioner omfattar dels människors fysiska resor och aktivitetsmönster och dels virtuella kontakter och deras geografiska utsträckning. LÄS MER

  2. 2. Befria datorhjältinnorna från pojkrummet : en projektledares erfarenheter tolkad genom interaktiv metod och teori

    Författare :Annika Olofsdotter-Bergström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Man Machine Relation Focusing Gender; Människa-maskin med inriktning mot genusforskning;

    Sammanfattning : Dator och TV-spel engagerar och påverkar många människor och är ett stort populärmedia idag. Bara onlinespelet World of Warcraft har över nio miljoner spelare. Det förmedlas budskap genom spelmediet som påverkar och influerar spelarna. Spelvärlden speglar händelser, attityder och värderingar i vår kultur och i vårt samhälle. LÄS MER

  3. 3. ”Jag kan göra hundra låtar”. Barns musikskapande med digitala verktyg

    Författare :Bo L Nilsson; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Pedagogik; Pedagogy and didactics; Musikvetenskap; Musicology; technology; play; orality; children; creativity; musical thinking; Music education; composition; didaktik;

    Sammanfattning : Today’s children live in a world where music in all its different forms has become a significant factor in their everyday life. From earlier research we know that young children are able to create music by singing and using musical instruments. LÄS MER

  4. 4. On learning in mice and machines : continuous population codes in natural and artificial neural networks

    Författare :Emil Wärnberg; Konstantinos Meletis; Arvind Kumar; Gilad Silberberg; Mark Humphries; KTH; Karolinska Institutet; Karolinska Institutet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Biotechnology; Bioteknologi; Tillämpad matematik och beräkningsmatematik; Applied and Computational Mathematics;

    Sammanfattning : Neural networks, whether artificial in a computer or natural in the brain, could represent information either using discrete symbols or continuous vector spaces. In this thesis, I explore how neural networks can represent continuous vector spaces, using both simulated neural networks and analysis of real neural population data recorded from mice. LÄS MER

  5. 5. Pojkar kan visst skriva! : skrivkompetenser på nationellt prov i svenska i årskurs tre i Sverige

    Författare :Katharina Andersson; Ria Heilä-Ylikallio; Åsa Morberg; Jon Smidt; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; boys; text; writing; retell; narrative and descriptive texts; genre; National Test; pojkar; text; skriva; återberätta; narrativa och deskriptiva texter; skrivkompetens; genre; nationellt prov;

    Sammanfattning : 10-year old boys are writing texts in a National Test in the spring of 2009. The aim of this study is to increase knowledge in and understanding of boys’ writing skills through description, analysis and interpretation of the texts produced by the boys in the National Test in Swedish for junior level year three, taken in Sweden in 2009. LÄS MER