Sökning: "Lärarhögskolan I Stockholm"

Visar resultat 21 - 25 av 44 avhandlingar innehållade orden Lärarhögskolan I Stockholm.

  1. 21. Empowerment : a question about democracy and ethics in everyday life : ICT and empowering relationship as support for persons with intellectual disabilities

    Författare :Karin Renblad; Jane Brodin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Information management; Communication; Mentally disabled persons; Personer med psykisk funktionsnedsättning; delaktighet i samhället; Personer med psykisk funktionsnedsättning sociala nätverk; Informationsteknik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Existence and subjectivity : a theme in the philosophy of education

    Författare :Kurt Tärnlund; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Utbildning; filosofi; subjektivitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Lärande simulering eller simulerat lärande? : en studie av fyra elevers lärande av styrteknik med användning av ett datorbaserat inlärningsprogram på gymnasieskolans elprogram

    Författare :Ingrid Berglund; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Yrkesutbildning; Datorstödd undervisning; Inlärning; Datorsimulering; Informationsteknik-- Sverige; Datorstödd undervisning-- Sverige; Databehandling; Gymnasieskolan; Utbildning; Undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Between open systems and closed doors : the needs and perceptions of parents of children with cognitive disabilities in educational settings

    Författare :Lise Roll-Pettersson; Rune Simeonsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ABCX model; Cognitive disability; Parents; Teachers; Föräldrar till barn med funktionsnedsättning; Elever med särskilda behov; Lärarrollen; Sverige; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis consists of three papers on multivariate frailty models and one paper on the use of latent class models in genetic association studies. The common theme through the four papers is the use of latent variables to capture complex dependence structures in the data. LÄS MER

  5. 25. Segregerande integrering : en studie av gymnasieskolans individuella program

    Författare :Elisabeth Hultqvist; Staf Callewaert; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper-secondary school; individual programme; classification; framing; slack ; integration; differentiation; Gymnasieskolan; individuella program; Sverige; 1990-talet; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to analyse the encounter between a group of "less able" pupils and the upper-secondary school individual programme. This encounter results from the educational-policy ambition to give all young people a three-year upper-secondary school education. LÄS MER