Sökning: "undervisning och kommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 50 avhandlingar innehållade orden undervisning och kommunikation.

  1. 6. Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger : Dialogiska och medierande redskap för lärande

    Författare :Lisbeth Amhag; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; dialog; samspel och lärande; datorstött samarbetslärande; nätbaserat lärande; kollektivt lärande; interaktivt lärande; lärande kommunikation;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har allt fler lärosäten över hela världen arrangerat distansutbildningar eller campusbundna kurser som helt eller delvis är organiserade med hjälp av nätbaserade lärmiljöer. Nätbaserade kurser har därmed blivit vanliga och viktiga mediala arenor inom högre utbildning, såväl i distansutbildningar som i campusbundna kursmoment. LÄS MER

  2. 7. Kommunikation i slöjd och hantverksbaserad undervisning

    Författare :Joakim Andersson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; sloyd; handicraft; communication; forms of communication; communicative resources; instruction; teaching; action-based knowledge;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore and analyse the different ways in which handicraft [sloyd] teachers communicate when teaching action-based knowledge, and the consequences for communication of different forms of communication between teacher and student. This dissertation has studied how teachers communicate using video documentation, MP3 recordings, interviews, stimulated recall and focus group interviews. LÄS MER

  3. 8. Kontextuella förståelser och sociala konstruktioner i förskollärares tal om undervisning i förskolan : Contextual understandings and social constructions in preschool teachers' talk about teaching in preschool

    Författare :Jenny Henriksson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; undervisning; styrdokument; förskolans uppdrag; sociala konstruktioner;

    Sammanfattning : Undervisning är ett begrepp som historiskt och kulturellt inte använts i förskolan men som genom ändringar i förskolans styrdokument nu beskriver delar av förskolans uppdrag. Hur detta ska omsättas i förskolans praktik diskuteras ute på förskolorna och bland forskare. Föreliggande studie är ett bidrag till den diskussionen. LÄS MER

  4. 9. Möjligheter till lärande i matematik : Lärares problemformuleringar och dynamisk programvara

    Författare :Lil Engström; Thomas Lingefjärd; Per-Olof Wickman; Ole Björkqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cabri Geometry; dynamic geometry software; mathematics teaching; teachers problem posing; Matematikdidaktik; dynamisk programvara; problemformulering; undervisning; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis presents the first Swedish empirical evidence on how teachers employ a dynamic mathematical software when teaching mathematics in upper secondary school. The study examines: a) How teachers formulate mathematical problems? b) How they use the experience the students have gained? and c) What use they make of the software’s potential? These questions are examined through classroom observations followed up by discussions with the teachers. LÄS MER

  5. 10. Upplevelser av kommunikation och lärande i datorbaserad miljö : en fallstudie och dess konsekvenser för undervisning med IKT som hjälpmedel inom lärarutbildningen

    Författare :Kathe Ottosson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärarutbildning-- Sverige; Informationsteknik; Datorstödd undervisning; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna licentiatavhandling studeras studenters, lärarutbildares och lärares upplevelser av att kommunicera i datorbaserad miljö. Enligt olika studier inom området är användningen av IKT (informations- och kommunikationsteknik) på hög-skolor och universitet alltför begränsad. LÄS MER