Sökning: "teoretisk psykologi"
Visar resultat 21 - 25 av 26 avhandlingar innehållade orden teoretisk psykologi.
21. Swedish forensic psychiatric nursing care, nurse's views of values theories and practice
Sammanfattning : Introduction: The forensic psychiatric care of mentally disordered offenders is extensive in Sweden. Approximately 1000 persons are cared for on different treatment levels - the treatment periods are long (median slightly more than 3 years). The nursing care staffs are doing the majority of the treatment and rehabilitation work with these patients. LÄS MER
22. Intensive family therapy - a context for hopes put into practice
Sammanfattning : This dissertation consists of four sections. Section 1 deals with a presentation of a model for Intensive Family Therapy (IFT) and of the units practising this model. References to research in the field of Family Therapy as well as to relevant theories are made. A theoretical model for describing the functioning of these units is presented. LÄS MER
23. Skatter och ekonomiska beteenden : en studie i ekonomisk psykologi om främst skattefusk och sparande utifrån 1982 års skatteomläggning
Sammanfattning : Vilken betydelse har inkomstskatter för ekonomiska beteenden? Hur påverkas ekonomiska beteenden av en skatteomläggning? Denna avhandling söker ge svar på båda dessa frågor. Den handlar främst om skattefusk och sparande. Den svenska inkomstbeskattningen ändras varje år. Ofta är det fråga om små ändringar. LÄS MER
24. Tankeform och problemmiljö : skolan som kontext för tänkande i elementär matematik
Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanfattning av två empiriska studier som analyserar karaktären av kognitiva aktiviteter vid de betingelser för kommunikation som är utmärkande för pedagogiska miljöer. Elever i årskurs 6 har under vanliga matematiklektioner fått lösa vissa räkneuppgifter under olika situationella krav. LÄS MER
25. Skolen finder sted
Sammanfattning : Målet med forskningsprojektet "Skolen finder sted" er at etablere viden om samspillet mellem pædagogik og arkitektur, mellem børn og rum, og om samspillets beskaffenhed. En sådan viden forventes at kunne medvirke til at kvalificere dialog og beslutningsgrundlag i kommende skolebyggerier samt indgå i arkitektens værktøjskasse, projektets overordnede vinkling er således designteoretisk. LÄS MER