Sökning: "social inlärning"

Visar resultat 11 - 15 av 47 avhandlingar innehållade orden social inlärning.

  1. 11. Att tänka kritiskt? : en studie om lärande, PBL och IT i ingenjörsutbildningen

    Författare :Ewa Olstedt; Magnus Söderström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogisk metodik; Problembaserad inlärning; Datorstödd undervisning; högskolan; Sverige; Högskoleutbildning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to increase our understanding of the learning environment being offered to engineering undergraduates in a technical university or institute of technology, using the Royal Institute of Technology in Stockholm (KTH) as a study case. The factual basis of the empirical study has been compiled from questionnaires, interviews and participants' observations. LÄS MER

  2. 12. Learning by knowledge reconstruction : a subject and its method

    Författare :Lasse Rabenius; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psykologi; Kognitiv Inlärning;

    Sammanfattning : The central issue of this study is knowledge constructions. A double perspective penetrates investigations: constructions in man and in science.The human perspective focuses on a psychological question of learning: the spontaneous acquisition of new knowledge in the individual. LÄS MER

  3. 13. Tankeform och problemmiljö : skolan som kontext för tänkande i elementär matematik

    Författare :Jan Wyndhamn; Roger Säljö; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematikundervisning; Inlärning. Elever; Problemlösning; Matematik; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanfattning av två empiriska studier som analyserar karaktären av kognitiva aktiviteter vid de betingelser för kommunikation som är utmärkande för pedagogiska miljöer. Elever i årskurs 6 har under vanliga matematiklektioner fått lösa vissa räkneuppgifter under olika situationella krav. LÄS MER

  4. 14. Monolingual Policy, Bilingual Interaction : English-taught Education in Bangladesh

    Författare :Rizwan-ul Huq; Jakob Cromdal; Katarina Eriksson Barajas; Eda Üstünel; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bilingual education; language policy; language alternation; multimodal conversation analysis; classroom interaction; content and language integrated learning CLIL .; tvåspråkig utbildning; språkpolicy; kodväxling; multimodal konversationsanalys; klassrumsinteraktion; språk- och innehållsintegrerad inlärning CLIL .; দ্বিভাষিক শিক্ষা; ভাষা নীতি; ভাষার সংমিশ্রিত ব্যবহার; কথোপকথন বিশ্লেষণ; শ্রেণীকক্ষে শিক্ষক-ছাত্র মিথস্ক্রিয়া; ভাষা ও বিষয়ভিত্তিক সংযুক্ত শিক্ষা CLIL ;

    Sammanfattning : The research reported here is an investigation of bilingual instruction in Bangladeshi schools. In particular, the thesis explores how schooling takes place when a second language is used as a medium of instruction to teach subject content. LÄS MER

  5. 15. Motivation och inlärning ur genusperspektiv. En studie av gymnasieelever på teoretiska linjer/program

    Författare :Ann-Katrin Jakobsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER