Sökning: "erfarenhetsbaserad kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden erfarenhetsbaserad kunskap.

  1. 1. Från novis till expert : förtrogenhetskunskap i kognitiv och didaktisk belysning

    Författare :Lars-Erik Björklund; Lars Lindström; Rolf Ekman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning; tacit knowledge; automation; experience based; implicit learning; novice-expert; intuition; pattern recognition; design; Polanyi; Dreyfus; non-declarative memory; Förtrogenhetskunskap; lärande; tyst kunskap; automation; beprövad erfarenhet; implicit minne; novis-expert; intuition; mönsterigenkänning; design; Polanyi; Dreyfus; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen är att bidra till förståelsen av beprövad erfarenhetsbaserad kunskap, det vi förknippar med fårdigheter, förmågor och förtrogenhet. Avhandlingen är enintegrerande forskningsöversikt, fntegrative research review. LÄS MER

  2. 2. Entrepreneurship, Career Experience and Learning - Developing Our Understanding of Entrepreneurship as an Experiential Learning Process

    Författare :Diamanto Politis; Richard Harrison; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; management; Företagsledning; Management of enterprises; entrepreneurial knowledge; experiential learning; Entrepreneurial learning; career experience; Entrepreneurial Learning;

    Sammanfattning : Why are some individuals more successful in recognizing and exploiting new venture opportunities than others? The common view is that successful entrepreneurs have acquired and developed specific types of knowledge through their previous career experiences, which in turn facilitate their involvement in the entrepreneurial process from opportunity recognition to opportunity exploitation. If this is true, how can we understand the learning mechanisms that underlie this experiential learning process? The overall purpose of this dissertation is to develop concepts that enhances our understanding of entrepreneurship as an experiential learning process, and based on this development to empirically test a conceptual framework that explains how individuals develop entrepreneurial knowledge through experiences acquired in their careers. LÄS MER

  3. 3. Climate change frames and frame formation : An analysis of climate change communication in the Swedish agricultural sector

    Författare :Therese Asplund; Victoria Wibeck; Mattias Hjerpe; Knut H. Sørensen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Climate change communication; frame analysis; Swedish agriculture; farm magazines; focus groups; Klimatförändringar; kommunikation; frame analys; Svenskt lantbruk; lantbrukstidningar; fokusgrupper;

    Sammanfattning : While previous research into understandings of climate change has usually examined general public perceptions and mainstream media representations, this thesis offers an audience-specific departure point by analysing climate change frames and frame formation in Swedish agriculture. The empirical material consists of Swedish farm magazines’ reporting on climate change, as well as eight focus group discussions among Swedish farmers on the topic of climate change and climate change information. LÄS MER

  4. 4. Mellan evidens och reflektion : om professionellt lärande i socialtjänstens familjebehandlande arbete

    Författare :Jennie Ryding; Emma Sorbring; Inga Wernersson; Anette Bolin; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Reflection; evidence-based practice; EBP; knowledge development; professional learning; social work; Reflektion; EBP; professionellt lärande; kunskapsutveckling; socialt arbete; Barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth studies; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Socialt arbete; Social work;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om professionellt lärande och utveckling i familjebehandlande socialt arbete. Mer specifikt fokuseras reflektion och evidensbaserad praktik (EBP). Socialt arbete är en komplex och dynamisk praktik vilket ställer krav på många olika förmågor hos de professionella. LÄS MER

  5. 5. Samspel i parkförvaltning : om skötselideal och förhållningssätt till biologisk mångfald i tre svenska parkförvaltningar

    Författare :Petra Bengtsson; Sveriges lantbruksuniversitet; Sveriges lantbruksuniversitet; []
    Nyckelord :LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Målet med avhandlingen är att bidra till ökad kunskap om hur arbetet i svensk parkförvaltning fungerar. För att förstå den komplexa verklighet som arbetet i parkförvaltning innebär, ställdes följande forskningsfrågor:Hur ser arbetet i svensk parkförvaltning ut med avseende på samspelet mellan parkarbetare och tjänstemän?Hur uppfattas biologisk mångfald, relaterat till parkskötsel, av parkförvaltare?Tre parkförvaltningar har studerats ingående avseende arbetet på de taktiska och operativa nivåerna. LÄS MER