Sökning: "Attityder till lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 22 avhandlingar innehållade orden Attityder till lärare.

  1. 1. Attityder till naturvetenskap : Förändringar av flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi 1995 till 2007

    Författare :Lena Adolfsson; Sylvia Benckert; Eva Silfver; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; attityder; genus; TIMSS; förändring över tid; Subject didactics; Ämnesdidaktik; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen beskrivs hur hög- och lågpresterande flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi har förändrats från 1995 till 2007. Data från den svenska delen av TIMSS-studierna för årskurs 8 i Sverige används. LÄS MER

  2. 2. Having an attitude toward technology : Rethinking PATT studies from a theoretical perspective to study students’ attitudes toward technology

    Författare :Johan Svenningsson; Magnus Hultén; Jonas Hallström; Berit Bungum; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Attitudes; Technology Education; PATT; Mitcham Score; Attityder; Teknikundervisning; PATT; Mitcham Score;

    Sammanfattning : Attitudes are complex and consist of emotions, beliefs, and behavior. The overall aim of this thesis is to contribute to a theoretically anchored understanding of attitudes toward technology by exploring the three components of attitudes: affective, cognitive, and behavioral among 12-15-year-old students in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Lärares transformering av teknikämnet : Om lärares attityder till ämnet och syn på teknisk kunskap i teknikundervisningen

    Författare :Charlotta Nordlöf; Jonas Hallström; Gunnar Höst; Arnold Pears; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technology education; Technology; Teachers; Attitudes; Knowledge; Transformation; Teknikundervisning; Teknik; Lärare; Attityder; Kunskap; Transformering;

    Sammanfattning : En lärare behöver i sitt arbete göra val och fatta beslut som påverkar vilken undervisning eleverna får möta. Skolämnet teknik, som är ett av grundskolans obligatoriska ämnen redan från lågstadiet, har sina specifika förutsättningar och traditioner. LÄS MER

  4. 4. Tekniklärares attityder till teknikämnet och teknikundervisningen

    Författare :Nordlöf Charlotta; Jonas Hallström; Gunnar Höst; Peter Gustafsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; technology education; attitudes; technology teachers; self-efficacy; context dependency; teknikdidaktik; teknikundervisning; teknik; attityder; tekniklärare; self-efficacy; kontextberoende;

    Sammanfattning : Skolforskning i allmänhet visar på att läraren är viktig, läraren är faktiskt en av de viktigaste faktorerna för elevernas framgång. Läraren är betydelsefull både när det gäller elevernas prestationer och deras attityder. LÄS MER

  5. 5. Ännu icke godkänt : lärares sätt att erfara betygssystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen

    Författare :Bengt Selghed; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Betygsättning; grundskolan; Sverige; Målrelaterade betyg; Grundskollärare; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; betygsättning-historia-Sverige; betygsättning-attityder till; grundskolan-Sverige; lärare-attityder-Sverige;

    Sammanfattning : This thesis reports results from a study that focuses on how teachers experience the criterion-referenced grading system and how they say they use it in their professional work. The empirical study was carried out as semi-structured audiotaped interviews with thirty qualified teachers, in the subjects English, Maths and Swedish. LÄS MER