Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 13 av 13 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Skolans levda rum och lärandets villkor : Meningsskapande i montessoriskolans fysiska miljö

    Författare :Eva-Maria Tebano Ahlquist; Tore West; Christina Gustafsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Montessori education; Maria Montessori; the school’s physical environment; life-world; lived space; lived body; being-in-the-world; embodiment; meaning making; pre-school; lower secondary school; Montessoripedagogik; Maria; Montessori; skolans fysiska miljö; livsvärld; det levda rummet; den levda kroppen; vara-i-världen; införlivande; meningsskapande; förskola; grundskola; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : This study examines the school’s physical environment as a place of learning, and takes its starting point in the phenomenology movement, inspired both by Merleau-Ponty’s thesis of man’s physical relation to the world and by the existential analysis represented by Heidegger which implies a mutual relationship between man and the world.Such a view rejects a standpoint which describes man as being divided between a material body and a thinking soul. LÄS MER

  2. 12. Studie- och yrkesorientering i AMS yrkesinformerande texter 1940-1970

    Författare :Jan Mannberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; careers education; occupational information text; Swedish Labour Market Board; unjust; limiting; concealing; adjustable; invisible pedagogy; collective conscience; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Careers education was first established in Sweden at the beginning of the 1940s. At that time it was mainly the concern of the Swedish Labour Market Board. LÄS MER

  3. 13. Vad är det som gör att matten blir så svår när de kommer till gymnasiet? : Skolpersonals uppfattningar om yrkeselevers måluppfyllelse i matematik

    Författare :Karoline Holmgren; Tomas Bergqvist; Eva Silfver; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational education; upper secondary school; mathematics; goal achievement; SEM-students; Yrkesutbildning; gymnasieskola; matematik; måluppfyllelse; SUM-elever; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Att få en examen från gymnasieskolan är viktigt för både samhälle och individ. Utan fullständig examen riskerar unga att hamna i arbetslöshet och utanförskap. Mot bakgrund av detta är det oroande att ungefär 15 000 gymnasieelever i Sverige varje år avslutar sina gymnasiestudier utan att erhålla full examen. LÄS MER