Sökning: "pedagogik kommunikation"

Visar resultat 21 - 25 av 159 avhandlingar innehållade orden pedagogik kommunikation.

  1. 21. Upplevelser av kommunikation och lärande i datorbaserad miljö : en fallstudie och dess konsekvenser för undervisning med IKT som hjälpmedel inom lärarutbildningen

    Författare :Kathe Ottosson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärarutbildning-- Sverige; Informationsteknik; Datorstödd undervisning; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna licentiatavhandling studeras studenters, lärarutbildares och lärares upplevelser av att kommunicera i datorbaserad miljö. Enligt olika studier inom området är användningen av IKT (informations- och kommunikationsteknik) på hög-skolor och universitet alltför begränsad. LÄS MER

  2. 22. Dans på gränsen : demensdrabbades kommunikation i dansterapi

    Författare :Krister Nyström; Lennart Mörk; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dansterapi; Demenssjuka; Icke-verbal kommunikation; psykologiska aspekter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Vilja, våga, kunna använda informations- och kommunikationstekniken : människor med funktionshinder i samarbete med universitet och handikapprörelse

    Författare :Åsa Gardelli; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Engineering Psychology; Teknisk psykologi; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Informations- och kommunikationstekniken har för många människor blivit en naturlig och viktig del i deras dagliga liv. Den öppnar för stora möjligheter men kan också innebära stora omställningar för människor. En återkommande fråga i den allmänna debatten är om alla människor i samhället kommer att kunna ta del av denna teknik. LÄS MER

  4. 24. Motstånd och mening : Innebörd i blivande lärares seminariesamtal

    Författare :Susanne Gustavsson; Högskolan i Skövde; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teacher education; scientific basis; professional basis; field-based education; college-based education; critical hermeneutics; Education; Pedagogik; Humanities and Social sciences; Humaniora-samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : Both historically and in our own time the teacher education has been discussed and changed to match current traditions and intentions. There is an ongoing debate about the scientifi c basis of teacher education and the relation to professional basis. LÄS MER

  5. 25. Anpassning och motstånd : En etnografisk studie av gymnasieelevers institutionella identitetsskapande

    Författare :Monica Johansson; Högskolan i Skövde; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Upper secondary school; ethnography; institutional identity; pupil identity; differentiation; adaption and resistance; structuration theory; Education; Pedagogik; Humanities and Social sciences; Humaniora-samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : Nearly all pupils in Sweden continue their studies at upper secondary school. A central point of departure in this thesis is therefore to examine how the upper secondary school deals with its now both complex and difficult to interpret task of ”one school for all” and to describe and analyse the creation of identity for pupils within this institution. LÄS MER