Avancerad sökning

Hittade 2 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att lära av det förflutna : Yngre elevers förståelse för och motivering till skolämnet historia

    Författare :Karin Sandberg; Laila Niklasson; Niclas Månsson; Staffan Stranne; Henrik Åström Elmersjö; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Yngre elever; didaktik; skolämnet historia; historiekultur; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : To learn from the past- younger pupils´ understanding of and motivation for history as a school subjectWhen pupils take part in schools´ history teaching they encounter a school historical culture, which is a part of society’s historical culture. Historical culture is here defined as the specific and particular way in which a society relates to its past. LÄS MER

  2. 2. Stanna eller återvända : Flyktingskap, återvändande och kvarstannande bland polska kvinnliga överlevande från koncentrationslägret Ravensbrück 1945-1946

    Författare :Wirginia Bogatic; Lars Olsson; Svante Lundberg; Pär Frohnert; Växjö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Ravensbrück; tvångsmigranter; Polen; koncentrationsläger; diaspora; kollektivt minne; flyktingskap; exil; sociologisk generation; oral history; life story intervjuer; levnadsberättelser; History; Historia; Historia; History;

    Sammanfattning : Avhandlingen handlar om beslutsprocessen i fråga om återvändande till sitt hemland eller kvarstannande i flyktingskap, hos de överlevande polska kvinnliga koncentrationslägerfångar som räddades till Sverige 1945 med räddningsaktionen De vita bussarna. Räddningsaktionens namn till trots, lämnade kvinnorna koncentrationslägret Ravensbrück ombord på ett tåg. LÄS MER