Sökning: "lärares digitala kompetens"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden lärares digitala kompetens.

  1. 1. ”Ska vi googla, fröken?” : Några förskollärares uppfattningar om undervisning relaterad till digitala tekniker i förskolan

    Författare :Olga Boksjö; Anna Ehrlin; Johannes Rytzler; Annika Åkerblom; Malin Nilsen; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; early childhood education ECE ; preschool; digital technology supported teaching; digital competence; tablet; phenomenography; teachers’ beliefs; förskola; undervisning relaterad till digitala tekniker; digital kompetens; datorplatta; fenomenografi; uppfattning; lärares attityder; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : This study aims to gain deeper insights in digital technology supported teaching in Swedish early childhood education (ECE) settings. Introduction of digital goals in Swedish ECE curriculum obliges preschool teachers to integrate digital technologies into educational practices and calls for a relevant definition and a defined content for this teaching area. LÄS MER

  2. 2. Upper Secondary Teachers as Designers of Technology Use for Learning

    Författare :Elisabeth Rolf; Robert Ramberg; Ola Knutsson; Åke Walldius; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Design patterns; design for learning; digital competence; pedagogy; technology in education; Computer and Systems Sciences; data- och systemvetenskap;

    Sammanfattning : The use of technology in education is by policymakers expected to expand, and efforts are laid out by the research community to support such a development. This thesis will explore how the introduction of design patterns in upper secondary education may contribute to an extended use of technology by applying the Educational Design Research (EDR) methodology. LÄS MER

  3. 3. 1:1 i klassrummet - analyser av en pedagogisk praktik i förändring

    Författare :Martin Tallvid; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; IT; klassrum; lärande; TPACK; en till en; 1:1; skola; laptop;

    Sammanfattning : I denna avhandling analyseras resultaten från två utvärderingsprojekt av 1:1-införande som genomförts på två gymnasieskolor (2007-2011) och fyra gymnasieskolor (2012-2014) i Sverige. Data från enkäter, intervjuer och observationer har analyserats för att svara på frågeställningar om hur olika aspekter av den pågående digitaliseringen påverkar verksamheten i skolan. LÄS MER