Sökning: "konsumenter"
Visar resultat 6 - 10 av 79 avhandlingar innehållade ordet konsumenter.
6. Det var en lyckad semester! : Semesterfirande svenskars preferenser år 1938-1959
Sammanfattning : This licentiate thesis analyzes preferences among Swedish vacationers during the period of 1938-1959. The aim of the thesis is to closely examine these preferences in order to contribute to a more fully developed understanding of holiday-related consumption during the period. LÄS MER
7. Responsibilisering - en studie av assistanssektorns kvasimarknad
Sammanfattning : De senaste decenniernas valfrihetsreformer i välfärden har föregåtts av argument om att valfrihet frigör brukare genom att kontrollen över välfärdstjänster överlåts åt de som utnyttjar dem. Denna avhandling behandlar en relaterad fråga som ofta har förbisetts i såväl forskning som den allmänna debatten, nämligen vilket ansvarsförhållande som har åtföljt dessa reformer. LÄS MER
8. Mind Your Own Business : Understanding and characterizing value created by consumers in a digital economy
Sammanfattning : In the context of what is commonly referred to as consumer-centric digital economy, personal data has become the new currency which is utilized by consumers to be granted access to seemingly “free apps” within so-called digital zero-price markets. Simultaneously, there are consumers, known as “content creators”, who can generate million-dollar revenues annually. LÄS MER
9. Consumer Contextual Learning : The Case of Fast Fashion Consumption
Sammanfattning : Consumers are dedicated and committed to figuring out ways and creating investigative activities to keep up with a fast-moving retail market. These ways and activities are in this study seen as learning activities, which focus on getting to know the marketplace. LÄS MER
10. Konsumtionsbeteende och sociala identiteter : om samspelet mellan konsument, subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål i friåknings- och downhillcykling
Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om och skapa en ökad förståelse för hur konsumenter skapar och uttrycker sociala identiteter i samspel med subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål. Tidigare forskning om konsumtionsbeteende och sociala identiteter har i många fall fokuserat på antingen den enskilda konsumenten, gruppen (subkulturen), upplevelserummen eller konsumtionsföremålen eller i bästa fall kombinerat två av dimensionerna. LÄS MER