Sökning: "konsumenter"

Visar resultat 6 - 10 av 79 avhandlingar innehållade ordet konsumenter.

  1. 6. Det var en lyckad semester! : Semesterfirande svenskars preferenser år 1938-1959

    Författare :Aurora Lewén; Mats Morell; Fredrik Sandgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; vacation; holiday; preferences; ekonomic history of Sweden; 1900s; consumption; consumer attitudes; tourism history; semester; preferenser; ekonomisk historia; Sverige; 1900-talet; konsumtion; konsumenter – attityder; turismhistoria; ekonomisk historia; Economic History;

    Sammanfattning : This licentiate thesis analyzes preferences among Swedish vacationers during the period of 1938-1959. The aim of the thesis is to closely examine these preferences in order to contribute to a more fully developed understanding of holiday-related consumption during the period. LÄS MER

  2. 7. Responsibilisering - en studie av assistanssektorns kvasimarknad

    Författare :Robin Bankel; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; responsibilisering ansvar marknadsanpassning kvasimarknader politisk ekonomi nyliberalism personlig assistans välfärd arbetande konsumenter socialförsäkringen inbäddade marknader inbäddning inbäddad responsibilisering embedded responsibilization embeddedness responsibilization;

    Sammanfattning : De senaste decenniernas valfrihetsreformer i välfärden har föregåtts av argument om att valfrihet frigör brukare genom att kontrollen över välfärdstjänster överlåts åt de som utnyttjar dem. Denna avhandling behandlar en relaterad fråga som ofta har förbisetts i såväl forskning som den allmänna debatten, nämligen vilket ansvarsförhållande som har åtföljt dessa reformer. LÄS MER

  3. 8. Mind Your Own Business : Understanding and characterizing value created by consumers in a digital economy

    Författare :Martin Daniel Mileros; Nicolette Lakemond; Robert Forchheimer; Charlotte Norrman; Joakim Björkdahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; e-commerce; digital economy; Web 2.0; consumer-centric; personal data; content creators; user-generated content; business models; value creation; value capture; digital platforms; digital zero-price markets; blockchain technology; human-centered data economy;

    Sammanfattning : In the context of what is commonly referred to as consumer-centric digital economy, personal data has become the new currency which is utilized by consumers to be granted access to seemingly “free apps” within so-called digital zero-price markets. Simultaneously, there are consumers, known as “content creators”, who can generate million-dollar revenues annually. LÄS MER

  4. 9. Consumer Contextual Learning : The Case of Fast Fashion Consumption

    Författare :Emma Samsioe; Institutionen för tjänstevetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learning; consumer learning; participation; context; group interviews; time perception; time work; shopping; fast shopping; newness; fast fashion; learning; consumer learning; participation; context; group interviews; time perception; time work; shopping; fast shopping; newness; fast fashion;

    Sammanfattning : Consumers are dedicated and committed to figuring out ways and creating investigative activities to keep up with a fast-moving retail market. These ways and activities are in this study seen as learning activities, which focus on getting to know the marketplace. LÄS MER

  5. 10. Konsumtionsbeteende och sociala identiteter : om samspelet mellan konsument, subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål i friåknings- och downhillcykling

    Författare :Helena Lindahl; Agneta Marell; Jessica Eriksson; Helene Brembeck; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Konsumtionsbeteende; sociala identiteter; konsument; subkultur; upplevelserum; konsumtionsföremål; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om och skapa en ökad förståelse för hur konsumenter skapar och uttrycker sociala identiteter i samspel med subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål. Tidigare forskning om konsumtionsbeteende och sociala identiteter har i många fall fokuserat på antingen den enskilda konsumenten, gruppen (subkulturen), upplevelserummen eller konsumtionsföremålen eller i bästa fall kombinerat två av dimensionerna. LÄS MER