Sökning: "Konsumtionsbeteende"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet Konsumtionsbeteende.

  1. 1. Konsumtionsbeteende och sociala identiteter : om samspelet mellan konsument, subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål i friåknings- och downhillcykling

    Författare :Helena Lindahl; Agneta Marell; Jessica Eriksson; Helene Brembeck; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Konsumtionsbeteende; sociala identiteter; konsument; subkultur; upplevelserum; konsumtionsföremål; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om och skapa en ökad förståelse för hur konsumenter skapar och uttrycker sociala identiteter i samspel med subkultur, upplevelserum och konsumtionsföremål. Tidigare forskning om konsumtionsbeteende och sociala identiteter har i många fall fokuserat på antingen den enskilda konsumenten, gruppen (subkulturen), upplevelserummen eller konsumtionsföremålen eller i bästa fall kombinerat två av dimensionerna. LÄS MER

  2. 2. Macroeconometric Studies of Private Consumption, Government Debt and Real Exchange Rates

    Författare :Jesper Hansson; Nationalekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; econometrics; Economics; Real exchange rate; Public debt; Structural VAR model; Cointegration; Habits; Permanent income hypothesis PIH ; economic theory; economic systems; economic policy; Nationalekonomi; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik;

    Sammanfattning : Advances in time series analysis during the last two decades have stimulated research in a number of areas in macroeconomics. This thesis is a compilation of five essays using cointegrated vector autoregressive (VAR) models, unit root tests and regime switching models to investigate the behavior of private consumption, public debt and the real exchange rate. LÄS MER

  3. 3. Consumer Contextual Learning : The Case of Fast Fashion Consumption

    Författare :Emma Samsioe; Institutionen för tjänstevetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learning; consumer learning; participation; context; group interviews; time perception; time work; shopping; fast shopping; newness; fast fashion; learning; consumer learning; participation; context; group interviews; time perception; time work; shopping; fast shopping; newness; fast fashion;

    Sammanfattning : Consumers are dedicated and committed to figuring out ways and creating investigative activities to keep up with a fast-moving retail market. These ways and activities are in this study seen as learning activities, which focus on getting to know the marketplace. LÄS MER