Avancerad sökning

Hittade 2 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Interkulturalitet och historia : Historieundervisningens teori och praktik i en mångkulturell värld

    Författare :Maria Johansson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Henrik Åström Elmersjö; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history education; intercultural competence; multicultural education; historical consciousness; classroom studies; case study; historial inquiry; didactic model; historieundervisning; interkulturell kompetens; mångkulturalitet; historiemedvetande; klassrumsstudier; fallstudie; frågedriven undervisning; didaktisk modell; History; Historia;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate interculturality in history as an idea and practice. Two overarching research questions are raised, each concerning the theoretical and practical levels: How can history, as a field of knowledge and teaching, be related to intercultural learning as a normative practice? What obstacles and opportunities for teaching and learning emerge when intercultural historical learning is the goal? This thesis comprises four published studies. LÄS MER

  2. 2. Historiemedvetande - Elevers tidsförståelse i en skolkontext

    Författare :Nanny Hartsmar; Malmö högskola; []
    Nyckelord :consciousness of history; contextual; heterogenous school contexts; history; history instruction; socio-cultural; time; understanding of time;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med utgångspunkt i undervisning gestalta och förklara grundskoleelevers historiemedvetande. Ett andra syfte med min studie är att lyfta fram och problematisera förutsättningar för att genom undervisning utveckla historiemedvetandet. LÄS MER