Sökning: "Folk High School"

Visar resultat 6 - 10 av 29 avhandlingar innehållade orden Folk High School.

  1. 6. Mellan samtid och tradition : folkhögskolans identitet i kursutbudets yrkesinriktning

    Författare :Inger Landström; Staffan Larsson; Kenneth Abrahamsson; Ann-Marie Laginder; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Folk high school; popular adult education; social and educational change; democracy; structuration and agency; life politics; course politics; vocational courses; vocational training; vocational roles; identity; self identity; existential rationality; Folkhögskolor; yrkesutbildning; Sverige; pedagogik; Education; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : In this thesis the vocational orientation of the courses offered - as an expression of the folk high school's self-identity- is analysed. The point of departure was that what the folk high school do, is a way to show what it wants to be and, therefore, reflects what it is. LÄS MER

  2. 7. Folkhögskolepedagogik mellan myndighet och medborgare : en studie av ett forsknings- och utvecklingsarbete på fem folkhögskolor 1975-1978

    Författare :Gunnar Sundgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Folkhögskolor-- Sverige;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to examine institutionalized nonformal education as it expressed itself in the program "Educational Models for the Folk High School". The main problem can be put: in what ways can the educational process generated be understood as the influence of society and in what ways as the influence of individuals? Previously collected and reported material on the program is here subjected to renewed analysis on a higher theoretical level. LÄS MER

  3. 8. Lärares reflektion och professionella utveckling : Med video som verktyg

    Författare :Eva-Marie Harlin; Per Andersson; Staffan Larsson; Jonas Almqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärare; folkhögskollärare; folkhögskola; reflektion; överraskning; professionell utveckling; pragmatism; Teacher; folk high school teacher; folk high school; reflection; surprise; professional development; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra till förståelsen av hur lärares professionella utveckling kan stödjas. Detta har gjorts genom att undersöka vilka konsekvenserna blir av att lärare ser sig själva på videoinspelningar från sin egen undervisning. Resultaten som presenteras bygger på en longitudinell undersökning. LÄS MER

  4. 9. Folkbildning i global (o)rättvisa : Makt och motstånd i folkhögskolans internationalisering och transnationella kurser

    Författare :Sofia Österborg Wiklund; Henrik Nordvall; Ann-Marie Laginder; Anna Bredström; Linda Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Transnational popular education; folk high school; travelling courses; global development; Transnationell folkbildning; folkhögskola; resande kurser; global utveckling;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen undersöks den svenska folkhögskolans engagemang i global (o)rättvisa, dess uppkomst och nutida verksamheter, med fokus på transnationella kurser i global utveckling. Studien behandlar sociala, politiska och historiska aspekter av engagemanget, med folkhögskolan som utbildningsinstitution i centrum. LÄS MER

  5. 10. Social rörlighet i en socialt rörig tid : Eleverna och deras utbildning vid Brunnsvik, Väddö och Hola folkhögskolor, 1906–1921

    Författare :Jonas Söderqvist; Fredrik Sandgren; Kristina Lilja; Dan Bäcklund; Peter Gladoic Håkansson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social mobility; history of education; popular movements; folk high school; Swedish labour movement; prosopography; Brunnsvik; social rörlighet; folkrörelser; folkhögskolor; Brunnsvik; Hola; Väddö; arbetarrörelse; kollektivbiografi; nykterhetsrörelse; Ekonomisk historia; Economic History;

    Sammanfattning : In Sweden during the late 1800s, access to secondary education was not attainable for everyone. The school system separated pupils with parents who could afford to pay for tuition and boarding from those that came from less resourceful backgrounds.However, in a society in the throes of industrialization, this system was rapidly changing. LÄS MER